Subaru Outback 2016

vdbeke
Berichten: 943
Lid geworden op: 09 november 2008, 00:00

Bericht door vdbeke »

de sneeuwpret die we afgelopen maand gehad hebben, was nog eens leuk. auto ligt vast op de weg. weliswaar mijn winterbanden van de Noordkaap opgelegd, want met mijn kale zomerbanden zou het levensgevaarlijk zijn.
bij -10° en kouder komen die banden echt tot hun recht. en dat is goed te merken in het verkeer. terwijl anderen moeite hebben met versnellen kan ik "volgas" wegrijden zonder enige tussenkomst van tractiecontrole (nuja 1 keer gehad dat alle 4 de wielen evensnel slipte, dan grijpt die ook niet in)

eind januari sub nog eens verse olie gegeven en cabine- en motorluchtfilter vervangen. laten we zeggen dat het wel nodig was en het was maar 42DKm geleden.
Afbeelding
Afbeelding

scharnieren van deuren ook beetje ingevet met vet van dino. want was beetje opgedroogd allemaal en sloten iets minder soepel als uit fabriek.

begin vorige week zomerbanden terug opgelegd, dat ik ze verder kletskop kan rijden (in het midden van het bandenprofiel zitten ze gelijk met de slijtageindex of verder). Ik heb einde van de maand afspraak gepland om nieuwe banden te plaatsen, zodoende ik einde van die week naar de keuring kan.
voor de eerste keer dat ik B merk banden ga opleggen, normaal zijn het tweedehands A merk banden, maar ze hadden niets liggen in mijn maat. (en omwille van budgetaire reden B merk banden, bouwen is duur zeg maar)
Landsail LS388, zowel voor grip als verbruik B label, 71dB.
ik ben benieuwd naar de ervaring. ik lees goede ervaringen, maar ook iets genuanceerdere...

ondertss 136XXXKm Ver, afgelopen jaar maar 21Dkm, het wordt elk jaar minder en minder. achja, niet erg diesel is duur zat nu, gelukkig kan ik onze noorderburen sponseren, scheelt toch weer 10cent per liter.
vdbeke
Berichten: 943
Lid geworden op: 09 november 2008, 00:00

Bericht door vdbeke »

auto mocht nog eens geinspecteerd worden bij de keuring.

niet helemaal met glans, nrplaatverlichting deed eentje het niet meer. ook niet na er eens op te kloppen. geen schande na 137DKm denk ik dan.

LED ombouw setje gezocht en gekocht. wel leuk gemaakt. LED module zit een stekkertje aan dat in de voet van het halogeen lampje klikt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
linkse lampje doet het nog, dus die mag nog voortdoen tot het sterft
Afbeelding

B merk banden zit er nu toch een maandje op en bevallen best goed. zijwind zijn ze wel gevoeliger voor lijkt het.
vdbeke
Berichten: 943
Lid geworden op: 09 november 2008, 00:00

Bericht door vdbeke »

die B merk banden bevallen echt wel goed. veel grip bij nat weer, ideaal net wanneer je het nodig hebt.

ik beschouw dit als halfweg:
Afbeelding
nog 5 jaar te gaan en nog eens 150DKm en we zullen zien hoe het er voor staat. er van uitgaan dat er nog diesel te krijgen is en betaalbaar blijft.

werd nog eens tijd voor nieuwe olie. vorige week bij dinomannen nog eens bus olie gaan bijhalen, 60 euro duurder voor 20l. vond ik toch wel veel. magazijnier zegt alles is ferm opgeslagen. ik zeg allee vooruit zal wel met die corona zijn zeker.

gisteren dan zijn zwarte goud en filter vervangen. het zal wel aan mij liggen en tussen de twee oren zitten. Maar lijkt toch alsof motor stiller is als hem net nieuwe olie heeft gehad. geeft wel een goed gevoel.

vorige week had ik koelvloeistof bijgevuld, want stond op minimum bij warme motor. wat ik raar vond want had bij vorige smeerbeurt (15DKm) ook al bijgevuld. gisteren dan ook extra aandachtig gekeken naar eventuele lekken. de laatste dagen ook al telkens niveau gechecked en zit nu telkens ver boven maximum. ik zal wel gek aan het worden zijn, maar stond toch echt op minimum. niks aan de hand lijkt het dus, buiten dat er nu teveel inzit.

ik zal remblokken nog is moeten controleren, maar ik verwacht dat die nog goed zijn (eerste blokken).

remork moest vorige maand ook naar de keuring, afgekeurd. abnormale slag en een lamp stuk. op de parking open gevezen aan die lampoel gedraaid en deed het terug. dus werkte voor de keuring, ma stond toch nog op papier.

nieuwe demper gekocht, teruggeweest. afgekeurd geen remmen meer. blijkbaar met die demper te monteren blijkbaar eindstop verkeerd omgezet en dus kwam rem niet in, maar duwde die al tegen eindstop. Eindstop omgedraaid en nu wel goed. maar lichten zal ik toch eens moeten vervangen. die veren klemmen niet meer goed en lampen werken dus sporadisch niet.
reddevil
Berichten: 1287
Lid geworden op: 30 september 2008, 00:00

Bericht door reddevil »

Grappig dat we zo gelijk blijven, laats maandag is de mijne binnen geweest, ook voor 150K.
Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel?
vdbeke
Berichten: 943
Lid geworden op: 09 november 2008, 00:00

Bericht door vdbeke »

tja wat moet ik zeggen :p jij geen dochter meer om naar kot te doen en ik geen vakanties meer.
vdbeke
Berichten: 943
Lid geworden op: 09 november 2008, 00:00

Bericht door vdbeke »

Afgelopen vrijdag wielen laten uitlijnen, stuurgedrag was vanaf nieuw al wat vaag, ik dacht dat het mogelijk kwam door de elektrische servo.
maar die 40 euro was het dik waard. heeft nog noot zo crisp gestuurd, jammer dat dan 155D Km moet duren.
voornaamste reden was dat stuur wat naar links stond (de laatste 5000Km) en als ik stuur los liet dan reed die de berm in. Zal wel in een putje gereden hebben waardoor slagje gehad. kutwegen hier.

Ik zal hem volgende week "nog" eens een grondig wasbeurtje geven. want hij staat er vettig bij, zeker de achterkant en het is alweer een hele tijd geleden.

misschien dat we het jaar nog afsluiten met 156D Km en anders wordt dat iets voor de eerste week van het nieuwe jaar.

[quote=vdbeke]auto mocht nog eens geïnspecteerd worden bij de keuring.

niet helemaal met glans, nrplaatverlichting deed eentje het niet meer. ook niet na er eens op te kloppen. geen schande na 137DKm denk ik dan.

LED ombouw setje gezocht en gekocht. wel leuk gemaakt. LED module zit een stekkertje aan dat in de voet van het halogeen lampje klikt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
linkse lampje doet het nog, dus die mag nog voortdoen tot het sterft
Afbeelding

B merk banden zit er nu toch een maandje op en bevallen best goed. zijwind zijn ze wel gevoeliger voor lijkt het.[/quote]

nu de nieuwe banden kregen toch een vreemde bijsmaak, enkele maanden geleden wou ik remblokken nog eens nakijken en velgen aan de binnenkant poetsen en remolie vervangen. maar bij linksachter viel mij op dat er 1 van de 5 moeren uitstak. Niet echt de bedoeling.

Afbeelding
Afbeelding
nu daar moeten we geen tekening bij maken wat er gebeurd is. contact opgenomen met bedrijf, probleem voorgelegd. was 6 maanden nadien ongeveer, dusja is een beetje raar. maar ik ben de enigste die er mee rijdt en onderhoud doet. uiteindelijk moest ik maar eens langsrijden en gingen ze kijken wat ze ermee konden. ze hebben er terug draad opgetapt in hoeverre dat kon. en die moer hebben ze vervangen met een setje antidiefstal bouten. op zich netjes opgelost, in hoeverre hun kunnen natuurlijk.
Die studs vervangen zie ik zelf niet echt zitten, ik denk dat ik daar wel een ganse dag mee aan het kloten ben. en dan moet ik nog over de juiste tools beschikken, nadeel van die 4x4. Nu mocht ik me er toch niet echt goed bij voelen, dan moest ik het maar in de garage laten maken en de rekening opsturen. tja eigenlijk zou je het moeten doen, maar ach. ik vraag me af hoe lang ik hier nog mee blijf rijden, want de brandstofprijzen tegenwoordig...

remblokken zagen er overigens nog goed uit, die gaan nog wel even mee.
Afbeelding
vdbeke
Berichten: 943
Lid geworden op: 09 november 2008, 00:00

Bericht door vdbeke »

Voorste remblokken nog is vrij gemaakt 2 weken geleden. 172DKm verder, gaan nog wel effe mee zo te zien.

Afbeelding

Iets minder positief nieuws is dat cilinderkop aan bestuurderskant wat begint te zweten. passagierskant geen centje pijn. Jammer, jappen zijn niet meer zo droog als vroeger.
Afbeelding

2 boutjes ingedraaid om schijf van wiellager af te duwen, kreeg hem er anders niet af
Afbeelding

centreergatje geboord in stud voor poelietrekker gecentreerd te houden en een heel constructie om boel bij elkaar te houden (schoot er telkens af...) goed op spanning zetten en als hem nog niet eruit wou ne pedagoschie tik gegeven en ploep.

Afbeelding

nieuwe uit de diepvries gehaald, en erin gestoken en met wat opvul rondellen en wielmoer vastgetrokken zo ver het kon. remschijf er terug op, band erop en andere kant dan maar.

Die wheelstuds, de andere kant (pasagierskant) ook ne stud gehad die na de tiefes is. zietem ne keer shinen:
Afbeelding


remblokken vanachter ook maar wat meer liefde gegeven dan anders, oa alles goed ingevet met kopervet. begonnen scheef af te slijten, gemiste kans.
Afbeelding
Afbeelding

verdikt:
Afbeelding
5 besteld, 3 vervangen, zelf ene na de klote gedaan met erin te willen trekken.

op alle banden terug 5 wielmoeren en niet meer 3,5 zoals het geval was. Uiteindelijk toch een half dagske zoet mee geweest. int begin vooral aan het kloten geweest met die poelietrekker die er telekens afschoof.

ohja achterdiff was wat aan het zweten, gaat lekker met dat spel. Kan beter ne pillen otto kopen.
reddevil
Berichten: 1287
Lid geworden op: 30 september 2008, 00:00

Bericht door reddevil »

Heeft weer de nodige zorg gehad. Die pillen auto probeer ik nog effe buiten te houden. :d
Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel?
Flupke
Berichten: 306
Lid geworden op: 15 november 2009, 00:00

Bericht door Flupke »

hey,

Mijn dieseltje zweet ook een beetje na +265D km
Afbeelding
en de krukas kering is lek dus iedere ochtend vind ik een handtekening terug :-)
Afbeelding

ook gemerkt dat na 265D km de brandstof filter te ver verstopt is zodoende hem tijdens het rijden is stilgevallen bij -6°C
:o

Wagen op accu, neen, te duur... Ik blijf bij mijne 15 jaar oude Peugeot
Flupke
Berichten: 306
Lid geworden op: 15 november 2009, 00:00

Bericht door Flupke »

Hier eens mijn lek gemaakt. 1L olie per week is wat duur :-) Lek zat achter het vliegwiel verstopt dus 2 dagen mee bezig geweest.
Plaats reactie