Isoleren frequenties pianosnaar

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
Plaats reactie
AlexanderRandwijck

Isoleren frequenties pianosnaar

Bericht door AlexanderRandwijck »

Hallo allemaal,
Ik ben op zoek naar een methode om de verschillende frequenties van een trillende pianosnaar te isoleren en hoorbaar te maken.
Op die manier wil ik de zogenaamde boventonen van een snaar kunnen isoleren en hoorbaar maken. Boventonen noem je de tonen die je krijgt als je op je gitaar flageoletten speelt. Kristalhelder geluid dat veel hoger is dan wat je normaal op die snaar hoort. Een zogenaamde boventoon is dat dus.
Elke trillende snaar heeft meerdere van dit soort boventonen en ik zoek dus naar een manier om deze te isoleren. Ik denk daarbij als leek op het gebied van elektronica aan filter die een kleine bandbreedte van hoorbaar geluid doorlaat maar waarbij die bandbreedte over het gehele spectrum van boventonen van een piano dmv een potmeter kan worden verschoven om op zoek te gaan naar betreffende boventonen. De rest moet worden weggefilterd.
Het geluid van die enkele boventoon moet vervolgens kunnen worden afgespeeld op koptelefoon als de pianosnaar met de toets wordt aangeslagen.
Heeft iemand van jullie enig idee of zoiets bestaat of kan worden gemaakt of kent een van jullie die dat zou weten?
Groet en dank alvast! Alex
Stynus
Site Admin
Contacteer:

Re: Isoleren frequenties pianosnaar

Bericht door Stynus »

Je zou bandfilters kunnen bouwen, maar ik denk dat tegenwoordig het misschien makkelijker te doen is met software.
Plaats reactie