Voeding Electuur maart 1998
Voeding Electuur maart 1998
Hallo
Ik heb de lab-voeding gemaakt, welke in het Electuur van maart 1998 stond. Deze zijn voorzien van 2 FET's t.w. BUK 455-100.
Heb het idee dat de volt FET's kapot is.
De eerste meet met een ohm meter (de zwarte pen op de drain) , de rode pen op gate is 0 ohm, de source is 891 ohm, deze is voor de voltmeter.
De tweede meet ik bij gate oneindig (dus blijft op 1 staan), bij source 0,45 ohm, deze is voor de amp?re meter.
Zag op een forum dat jij in 2006 daar ook mee bezig was.
De BUK455-100 kosten 16,95 per stuk, vind het nogal prijzig.
Is daar niet een alternatief voor en goedkoper.
Heb er goed mee kunnen werken.
Graag reactie.
Groet Jaap.
- Stynus
- Site Admin
- Contacteer:
Ik heb je post van het andere topic gesplitst. Het had er namelijk niets mee te maken.
Die voeding heb ik ook al eens gebouwd, maar dan met andere fets. Als ik me goed herinner had ik de IRF540 genomen. Fetje van een halve euro ofzo. [url]http://www.elektronicastynus.be/Projecten/labvoeding/MiniLabVoeding/index.php[/url]
Verder kan je een fet niet zo doormeten. De gate is namelijk een capaciteit die zelfs door aanraking oplaad en je fet daardoor gaat geleiden. Beter kan je een klein testschematje maken.
Hallo .
Mijn regelbare voeding werkt weer, welke in het Electuur van maart 1998 stond.
De 2 FET's verwisseld door IRF540, later bleek ook de 2 opamps TLC271 kapot te zijn.
Op de volt uitgang zag ik bij het open draaien van de potmeter dat hij tot 28 volt kan gaan, mijn digitale meetinstrument gaat tot 19.99 volt, is het mogelijk om het zo te maken dat ik boven die 19.99 volt kan uitlezen?
Bijvoorbeeld een schakelaar of iets anders. En zo ja, zou je me daar een voorbeeld van kunnen geven?
Bij het terug draaien van de potmeter, kan ik het niet lager krijgen dan 1,26 volt, is het ook mogelijk het naar 0 volt te krijgen. Heb alle weerstanden van 1% genomen, waar om gevraagd werd.
Graag reactie.
Met vriendelijke groet Jaap
- Stynus
- Site Admin
- Contacteer:
[quote]Op de volt uitgang zag ik bij het open draaien van de potmeter dat hij tot 28 volt kan gaan, mijn digitale meetinstrument gaat tot 19.99 volt, is het mogelijk om het zo te maken dat ik boven die 19.99 volt kan uitlezen?[/quote]
Dan moet je een digit opschuiven, dan kan je tot 199,9V meten.
[quote]Bij het terug draaien van de potmeter, kan ik het niet lager krijgen dan 1,26 volt, is het ook mogelijk het naar 0 volt te krijgen. Heb alle weerstanden van 1% genomen, waar om gevraagd werd.[/quote]
Dit kan je oplossen door de massa van de opamps op -1.5V te hangen ipv massa (0v).