Subaru Outback 2016
Subaru Outback 2016
Hi all
een paar sfeerfotos speciaal voor Reddevil :p
Vandaag eerste stukje offroad voor zijn kiezen gehad, peanuts want dit heb ik met bus ook al eens gedaan, alleen de bergaf niet (2 laatste fotos), wel met buggy. Niet echt offroad geschikt omwille van de lange wielbasis, maar het is mogelijk :p
De X-mode is wel fijne en nuttige toevoeging, dan gaat ie gebruik maken van zijn koppel van de diesel en is ie meer geneigd om bij een helling of ruiger terrein rond 2000tr te blijven hangen. Ik begin wel te snappen waarom ze voor een CVT gekozen hebben.
dit ging net (niet):
niet te nauw kijken, auto was vies, en fotos zijn telefoonkwaliteit.
Dus uiteindelijk een auto gekocht?
Yep helaas wel zeg maar, ik had liefst nog een 2 tal jaar met mijn buske willen bollen.
Maar helaas dacht ik daar anders over. Vorig jaar 2 tal maanden liggen kloten met de linkerkant van mijn heup. Vorige maand 1,5 week pijn aan gehad. Dus dan gaat stappen moeilijk en het ergste van al dat het dan naar mijn onderrug trekt en daar ben ik toch wel gevoelig voor. en dan begint mijn humeur parte te spelen. Allemaal de gevolgen van Jeugdreuma :(
Het was een stockwagen (dus per direct beschikbaar, anders 5 maanden levertijd), Subaru outback 2.0D premium uitvoering MY2016 met een mooie salonkorting op de auto en op mijn verzekering. Zoals in mijn vorig topic gebleken is heb ik toen een goede ervaring met Subaru opgedaan (experience day) en sinds toen altijd blijven volgen en erop liggen kwijlen :p.
Ik heb hem nu 2 weken en er staan ondertussen 1100Km op. Gevoel begint beetje bij beetje te komen dat ie van mij is. Voelde vooral onwennig aan in het begin, voelde me er niet echt comfortabel in. Het is stiekem toch wel ne dikke bak :s Maar comfort is voor mij belangrijk en dat bied deze wagen mij. Voor de rest boeit me het weinig wat anderen er over denken/ zeggen. Ik heb al dingen als decadent ed gehoord, op zich kan ik ze ook geen ongelijk geven. Ik blijf maar ne simpele ziel, maar wel iemand die er voor werkt.
Begin van de week met buske naar keuring gereden voor keuring voor verkoop te doen en zal het toch missen ze. Rijd toch wel heel erg fijn en een beter/ hoger overzicht op de weg. trekt als een tierelier en een (veel) lichtere besturing, met uiteindelijk wel gebrek aan feedback.
een paar sfeerfotos speciaal voor Reddevil :p
Vandaag eerste stukje offroad voor zijn kiezen gehad, peanuts want dit heb ik met bus ook al eens gedaan, alleen de bergaf niet (2 laatste fotos), wel met buggy. Niet echt offroad geschikt omwille van de lange wielbasis, maar het is mogelijk :p
De X-mode is wel fijne en nuttige toevoeging, dan gaat ie gebruik maken van zijn koppel van de diesel en is ie meer geneigd om bij een helling of ruiger terrein rond 2000tr te blijven hangen. Ik begin wel te snappen waarom ze voor een CVT gekozen hebben.
dit ging net (niet):
niet te nauw kijken, auto was vies, en fotos zijn telefoonkwaliteit.
Dus uiteindelijk een auto gekocht?
Yep helaas wel zeg maar, ik had liefst nog een 2 tal jaar met mijn buske willen bollen.
Maar helaas dacht ik daar anders over. Vorig jaar 2 tal maanden liggen kloten met de linkerkant van mijn heup. Vorige maand 1,5 week pijn aan gehad. Dus dan gaat stappen moeilijk en het ergste van al dat het dan naar mijn onderrug trekt en daar ben ik toch wel gevoelig voor. en dan begint mijn humeur parte te spelen. Allemaal de gevolgen van Jeugdreuma :(
Het was een stockwagen (dus per direct beschikbaar, anders 5 maanden levertijd), Subaru outback 2.0D premium uitvoering MY2016 met een mooie salonkorting op de auto en op mijn verzekering. Zoals in mijn vorig topic gebleken is heb ik toen een goede ervaring met Subaru opgedaan (experience day) en sinds toen altijd blijven volgen en erop liggen kwijlen :p.
Ik heb hem nu 2 weken en er staan ondertussen 1100Km op. Gevoel begint beetje bij beetje te komen dat ie van mij is. Voelde vooral onwennig aan in het begin, voelde me er niet echt comfortabel in. Het is stiekem toch wel ne dikke bak :s Maar comfort is voor mij belangrijk en dat bied deze wagen mij. Voor de rest boeit me het weinig wat anderen er over denken/ zeggen. Ik heb al dingen als decadent ed gehoord, op zich kan ik ze ook geen ongelijk geven. Ik blijf maar ne simpele ziel, maar wel iemand die er voor werkt.
Begin van de week met buske naar keuring gereden voor keuring voor verkoop te doen en zal het toch missen ze. Rijd toch wel heel erg fijn en een beter/ hoger overzicht op de weg. trekt als een tierelier en een (veel) lichtere besturing, met uiteindelijk wel gebrek aan feedback.
Zoals in het vorige topic:
boxer rumble (voor diegene die het niet kennen moeten maar eens googlen, hoewel dit bij de diesel wel meevalt :p)
2.0D boxer motor (waar de cilinders tov mekaar staan)
Dus een boxer diesel, de enigste in zijn soort. op naft is er nog wel een boxer fabrikant (Porsche). Maar voor diesel dus niet, die eigenwijsheid van die jappen kan me wel bekoren. Niet dat hun eerste generatie diesel (2008-2009) van een leien dakje liep. Gebroken krukas en lagerschade waardoor motor dus niet meer liep en een nieuw short block, krukas geïnstalleerd moest worden, in sommige gevallen was een volledig nieuwe motor vereist. Dit is veelal door Subaru opgevangen. Problemen met de lock-up van de koppelomvormer. Hopelijk (voor mij :p) hebben ze alle kinderziektes eruit gehaald.
Ondertussen zijn we 2 diesel generaties verder , euro 4 en euro 5 liggen achter mij. Outback voldoet aan euro 6, zonder gebruik van adblue toestanden om roetfilter zuiver te branden (wordt met diesel gedaan). Daarentegen zijn er wel 2 EGR kleppen om aan de emissienormen te voldoen (die rotdingen die ik in mijn bus afgedopt heb).
Ik heb al geïnformeerd om deze eventueel uit te programmeren, maar krijg van verschillende tuningbedrijven en Subaru zelf te horen dat dit best niet gedaan kan worden.
1. omwille van garantie, als er iets moest mankeren, vragen ze van Japan uit om de logging (foutcodes) als ze daarin terugvinden dat EGR niet functioneert kan ik fluiten naar garantie. Subaru is redelijk coulant, maar men moet niet overdrijven.
2. tuningbedrijven en subaru zelf adviseert om het niet te doen omwille van vroegtijge verzadiging van het roetfilter.
2 liter diesel gekoppeld aan een automaat (CVT) met 7 gesimuleerde verhoudingen, bij steviger accelereren komt CVT gedrag naar boven (vast toerental 2000tr en snelheid verhoogt) voor de rest bevindingen tot nu toe bij vertrekken een zweverig gevoel, voor de rest plakt ie aan de grond mede door de AWD
Verbruik valt reuze mee voor 2l diesel en permanente 4 wielaandrijving(6l/100Km), maar vind het toch tegenvallen dat ik er maar 900Km met een tank kan doen. is toch een 200Km minder tov Peugeot Boxer.
Subaru bekend om zijn (permanente) SYMMETRICAL AWD. dus 4x4 aandrijving zou volledig symmetrisch opgebouwd zijn. Geen idee of dit tot op de mm is. Vooral een leuk verkoopspraatje denk ik.
Al bij al ga ik weinig onderhoud zelf kunnen/ mogen doen, wat ik wel jammer vind. maar ga er me toch eens praktisch in verdiepen (h)
boxer rumble (voor diegene die het niet kennen moeten maar eens googlen, hoewel dit bij de diesel wel meevalt :p)
2.0D boxer motor (waar de cilinders tov mekaar staan)
Dus een boxer diesel, de enigste in zijn soort. op naft is er nog wel een boxer fabrikant (Porsche). Maar voor diesel dus niet, die eigenwijsheid van die jappen kan me wel bekoren. Niet dat hun eerste generatie diesel (2008-2009) van een leien dakje liep. Gebroken krukas en lagerschade waardoor motor dus niet meer liep en een nieuw short block, krukas geïnstalleerd moest worden, in sommige gevallen was een volledig nieuwe motor vereist. Dit is veelal door Subaru opgevangen. Problemen met de lock-up van de koppelomvormer. Hopelijk (voor mij :p) hebben ze alle kinderziektes eruit gehaald.
Ondertussen zijn we 2 diesel generaties verder , euro 4 en euro 5 liggen achter mij. Outback voldoet aan euro 6, zonder gebruik van adblue toestanden om roetfilter zuiver te branden (wordt met diesel gedaan). Daarentegen zijn er wel 2 EGR kleppen om aan de emissienormen te voldoen (die rotdingen die ik in mijn bus afgedopt heb).
Ik heb al geïnformeerd om deze eventueel uit te programmeren, maar krijg van verschillende tuningbedrijven en Subaru zelf te horen dat dit best niet gedaan kan worden.
1. omwille van garantie, als er iets moest mankeren, vragen ze van Japan uit om de logging (foutcodes) als ze daarin terugvinden dat EGR niet functioneert kan ik fluiten naar garantie. Subaru is redelijk coulant, maar men moet niet overdrijven.
2. tuningbedrijven en subaru zelf adviseert om het niet te doen omwille van vroegtijge verzadiging van het roetfilter.
2 liter diesel gekoppeld aan een automaat (CVT) met 7 gesimuleerde verhoudingen, bij steviger accelereren komt CVT gedrag naar boven (vast toerental 2000tr en snelheid verhoogt) voor de rest bevindingen tot nu toe bij vertrekken een zweverig gevoel, voor de rest plakt ie aan de grond mede door de AWD
Verbruik valt reuze mee voor 2l diesel en permanente 4 wielaandrijving(6l/100Km), maar vind het toch tegenvallen dat ik er maar 900Km met een tank kan doen. is toch een 200Km minder tov Peugeot Boxer.
Subaru bekend om zijn (permanente) SYMMETRICAL AWD. dus 4x4 aandrijving zou volledig symmetrisch opgebouwd zijn. Geen idee of dit tot op de mm is. Vooral een leuk verkoopspraatje denk ik.
Al bij al ga ik weinig onderhoud zelf kunnen/ mogen doen, wat ik wel jammer vind. maar ga er me toch eens praktisch in verdiepen (h)
Boxer diesels, ooit eens zien liggen in een bus.
Benzine, 2CV, Kever,... dus er zijn er nog geweest. Enkel te duur in fabricatie.
foto: EURO 4 diesel dat er bij ons insteekt, heeft geen offroad mode en ploegt niet echt goed in modder. Drassige ondergronden, dat kan hem goed maar eens er grotere hellingen in zitten is het niks meer waard. Verbruik, 6.8L en is hoger, ouder en toert enkel maar rond de kerktoren... Model, forester. Denk ik.
Benzine, 2CV, Kever,... dus er zijn er nog geweest. Enkel te duur in fabricatie.
foto: EURO 4 diesel dat er bij ons insteekt, heeft geen offroad mode en ploegt niet echt goed in modder. Drassige ondergronden, dat kan hem goed maar eens er grotere hellingen in zitten is het niks meer waard. Verbruik, 6.8L en is hoger, ouder en toert enkel maar rond de kerktoren... Model, forester. Denk ik.
Bedankt voor deze hele grote reportage. Mooie nette wagen. Veel plezier met het rijden. Bij mij kriebelde het ook al een paar jaar en met het auto salon ook de knoop doorgehakt. Gisteren in ontvangst genomen. Zal dan ook een andere topic openen om deze niet kapen.
Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel?
De kap er een paar weken geleden eens vanaf gehaald:
wa een inne minnie kleine ding die intercooler, die van men bus was 4 keer zo groot :$
Benieuwd of ie eens zo goed trekt op een koele ochtend in de zomer. bus trok dan als een beest.
maandag eens kijken voor bagagedragers voor op die rails te klikken, vind het nog altijd jammer dat die crossbars niet meer standaard zijn. ofja zelfs niet leverbaar meer voor de EU.
wa een inne minnie kleine ding die intercooler, die van men bus was 4 keer zo groot :$
Benieuwd of ie eens zo goed trekt op een koele ochtend in de zomer. bus trok dan als een beest.
maandag eens kijken voor bagagedragers voor op die rails te klikken, vind het nog altijd jammer dat die crossbars niet meer standaard zijn. ofja zelfs niet leverbaar meer voor de EU.
tja, hoe groter de intercooler hoe langer het duurt voor die gevuld is met lucht dus tragere gasrespons. (hoge druk zijde turbo)
bij de 1.6HDI, 16V, 110pk blok zit er baypass in om sneller op te trekken.
Bij bus is gewoon dikkere turbo dat altijd licht te blazen.
Ook laag Pk gehalte in verhouding met motorinhoud die bus
Bij bus had ik toch weinig turbo lag, vanaf 1500-1600tr trekken als een tierelier tot 3000tr, daarna dooi muis.
Vandaag auto gedebadge, gewatte? simpel gezegd, zijn badge verwijderd. Oftewel de tekst die meestal op de koffer zit, verwijderen. Zodoende kan je niet aflezen welke merk/ type het is. Aan de zijkanten staat er nog in koeien van letters "outback" op, dus ze kunnen nog spieken.
Johnny gehalte? nee dat niet, Subaru zie je niet veel rondrijden en met deze wil ik het mysterie nog wat groter maken :p
Is dat moeilijk? nee helemaal niet, maar wel een tijdrovend werkje.
Het enige dat je nodig hebt is een verfstripper of zoals in mijn geval een haarföhn. Een plastic kaartje (bijvoorbeeld siskaart), microvezel doek en 1 uur tijd en veel geduld.
Bij mijn bus heb ik dat toen er ook moeten afhalen met mijn deuren te herspuiten, dat ging iets sneller met een plamuurmes. Maar dat raad ik niet aan.
Het beste begin je proper door het geheel te wassen.
Het principe is vrij simpel, je verwarmt de letters en trekt ze eraf. Door de warmte wordt de lijm soepel en krijg je snottebellen. Je kan de letters ook verwijderen door met flos-/ visdraad (=sterker) er achterdoor te gaan als ze warm zijn.
Om het netjes te verwijderen zonder schade komt er net iets meer bij kijken. Als je de letters eraf trekt (zoals ik) kan je best een plastic kaart aan een kant eronder steken zodoende je de letters kan kantelen en eraf trekken zonder de lak te beschadigen. Doe je dit niet dan bestaat de kans door het kantelen dat je de lak gaat beschadigen.
Al doende leert men, zoveelste warmer het geheel is, zoveelste beter komt de lijm er af.
Nu blijven er nog snottebellen over die eraf moeten. Terug verwarmen en met een licht vochtige microvezel doek ze eraf wrijven. (een droge doek geeft een te schurend gevoel) Als er nog veel en dikke snottebellen blijven zitten, kan je deze best eerst met je vingers/ nagels proberen op te bollen en eraf halen.
Bij de tweede run heb ik eerst 2 letters verwijderd en daarna direct de restanten verwijderd. Kwestie van dat het nog warm is en niet vanaf nul opgewarmd dient te worden.
vermits V.J.B. motors al een stuk kwijt was na de eerste wasbeurt, heb ik die waardeloze stikker ook maar in zijn geheel verwijderd.
Het eindresultaat:
boxer diesel blijft er voorlopig nog opzitten, misschien verdwijnt deze ook nog.
ohja "outback" was 1 geheel, dus deze heb ik eerst in zijn geheel verwarmt en proberen naar boven en beneden te duwen dat ik zeker was dat deze volledig vrij zat en niet met pen en gat in de kofferklep vast zat. Anders blijf je met een gat in de klep zitten als de letters eraf zijn.
Vandaag auto gedebadge, gewatte? simpel gezegd, zijn badge verwijderd. Oftewel de tekst die meestal op de koffer zit, verwijderen. Zodoende kan je niet aflezen welke merk/ type het is. Aan de zijkanten staat er nog in koeien van letters "outback" op, dus ze kunnen nog spieken.
Johnny gehalte? nee dat niet, Subaru zie je niet veel rondrijden en met deze wil ik het mysterie nog wat groter maken :p
Is dat moeilijk? nee helemaal niet, maar wel een tijdrovend werkje.
Het enige dat je nodig hebt is een verfstripper of zoals in mijn geval een haarföhn. Een plastic kaartje (bijvoorbeeld siskaart), microvezel doek en 1 uur tijd en veel geduld.
Bij mijn bus heb ik dat toen er ook moeten afhalen met mijn deuren te herspuiten, dat ging iets sneller met een plamuurmes. Maar dat raad ik niet aan.
Het beste begin je proper door het geheel te wassen.
Het principe is vrij simpel, je verwarmt de letters en trekt ze eraf. Door de warmte wordt de lijm soepel en krijg je snottebellen. Je kan de letters ook verwijderen door met flos-/ visdraad (=sterker) er achterdoor te gaan als ze warm zijn.
Om het netjes te verwijderen zonder schade komt er net iets meer bij kijken. Als je de letters eraf trekt (zoals ik) kan je best een plastic kaart aan een kant eronder steken zodoende je de letters kan kantelen en eraf trekken zonder de lak te beschadigen. Doe je dit niet dan bestaat de kans door het kantelen dat je de lak gaat beschadigen.
Al doende leert men, zoveelste warmer het geheel is, zoveelste beter komt de lijm er af.
Nu blijven er nog snottebellen over die eraf moeten. Terug verwarmen en met een licht vochtige microvezel doek ze eraf wrijven. (een droge doek geeft een te schurend gevoel) Als er nog veel en dikke snottebellen blijven zitten, kan je deze best eerst met je vingers/ nagels proberen op te bollen en eraf halen.
Bij de tweede run heb ik eerst 2 letters verwijderd en daarna direct de restanten verwijderd. Kwestie van dat het nog warm is en niet vanaf nul opgewarmd dient te worden.
vermits V.J.B. motors al een stuk kwijt was na de eerste wasbeurt, heb ik die waardeloze stikker ook maar in zijn geheel verwijderd.
Het eindresultaat:
boxer diesel blijft er voorlopig nog opzitten, misschien verdwijnt deze ook nog.
ohja "outback" was 1 geheel, dus deze heb ik eerst in zijn geheel verwarmt en proberen naar boven en beneden te duwen dat ik zeker was dat deze volledig vrij zat en niet met pen en gat in de kofferklep vast zat. Anders blijf je met een gat in de klep zitten als de letters eraf zijn.