Nachtverlichting beveiligingscamera

Vragen over licht effecten e.d.? Vraag het hier en wie weet gaat er wel een lampje branden.
Plaats reactie
calichio
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 juni 2010, 00:00

Nachtverlichting beveiligingscamera

Bericht door calichio »

Ik heb 10 jaar geleden 4 camera's rond mijn huis geinstalleerd, maar nu is er eentje bij die als het donker wordt veel te donker beeld geeft.

Afbeelding

Als het beeld op wit/zwart springt(als het donker word) gaan er bij elke camera 10 rode ir-ledjes branden(rode pijlen), het rare is dat bij die slechte camera ook de 10 led's branden, net even fel als bij de 3 andere camer's maar toch is het net of die slechte niet genoeg ir-licht geeft. De groene pijl is de lichtsensor die schakelt tussen licht en donker. Ik hoor ook een relais aantrekken bij alle camera's als ik de lichtsensor afdek, en dan springen de rode led's aan.
De rode led's zie met het blote oog branden, om ongenode gasten af te schrikken denk ik.
Kabels zijn zeker in orde en de DVR is ook zeker goed ingesteld.

Kan er mss eens iemand meedenken wat ik eventueel nog zou kunnen proberen?
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Berichten: 2883
Lid geworden op: 12 september 2008, 13:54
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Je zou de stroom door de LEDs ook eens kunnen meten, misschien wijkt deze af. Helderheidsverschillen kan je slecht zien als je richting de LEDs kijkt, tenzij de verschillen enorm groot zijn, maar de stroom zegt dan veel meer.
calichio
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 juni 2010, 00:00

Bericht door calichio »

Ik heb de stroom door de leds nog niet gemeten (dan moet ik gaan solderen), maar in plaats daarvan een goede camera naast de slechte gehouden en daarmee (bij)belicht. Resultaat was dat de slechte het ir-licht van de goede ook niet zag, het bleef even donker. Als ik bijlicht met een zaklamp dan is het beeld wel duidelijk.
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Berichten: 2883
Lid geworden op: 12 september 2008, 13:54
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Dan lijkt het idd aan de camera module te liggen. Mogelijk zit er ergens een helderheidsregeling op die het niet meer (goed) doet.
calichio
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 juni 2010, 00:00

Bericht door calichio »

Ja, ik heb hem eens open gedraaid en er zijn 2 heel kleine trim-potmertjes en een blokje met 4 dipswitches op. Ik zal ze morgen eens lichtjes verdraaien en de switches een paar keer schakelen.
calichio
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 juni 2010, 00:00

Bericht door calichio »

Het probleem blijft, maar ik heb de buitenverlichting nu mee laten aanspringen en dan heb ik ook duidelijk beeld.
calichio
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 juni 2010, 00:00

Bericht door calichio »

Nog eens een poging ondernomen omdat probleem met het nachtzicht van die camera op te lossen.
De camera open gemaakt en het bleek dat het IR schuiffiltertje haperde, het wilde niet opzij gaan als het donker werd.
Met de hand enkele keren over en weer bewogen en nu doet hij het toch al 2 weken weer goed.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Berichten: 2883
Lid geworden op: 12 september 2008, 13:54
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Wist niet dat daar een filter werd voor geschoven. Weer wat bijgeleerd :d Bedankt om de oplossing ook te posten :).
Plaats reactie