LED verlichting

Vragen over licht effecten e.d.? Vraag het hier en wie weet gaat er wel een lampje branden.
Pyro-Brad
Berichten: 251
Lid geworden op: 06 oktober 2008, 00:00

LED verlichting

Bericht door Pyro-Brad »

Dag mensen Ik ben hier pas nieuw! Maar ik heb meteen al een vraag. Ik heb helaas nog niet veel ervaring met elektronika :( heb 2 jaar VMBO-GT elektro gehad en doe nu MBO niveau 4 middenkader engeneering. Dus ik heb nog niet veel verstand van elektronika, maar ik vind het wel hartstikke interresant. Nu komt hier mijn projectje, voor jullie misschien hartstikke simpel. Ik heb een zwaar autistische neefje, en die vind het fijn (worden hij rustig van) als er van die gekleurde lichtjes aan en uit gaan, maar dan wel langzaam aan langzaam weer uit en dan weer in een andere kleur enz. Nou wilde ik aan jullie vragen kan iemand mij helpen hoe ik zo iets precies maak. Volgens mij moet ik ook nog met ic's werken? Ik wilde het op IN:230V UIT:12V laten lopen met verschillende gekleurde LEDjes(als je die kunt dimmen) en dat moet dan in een plaat worden gemonteerd. je moet dan denken aan een sterren hemel alleen dan met gekleurde ledjes die dimment aan en uit gaan. Ik hoop dat iemand mij hierbij wil helpen. Alvast hartelijk bedankt, Pyro-Brad
nu nog het nubke van schematheek :p
Zatar
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 september 2008, 00:00

Bericht door Zatar »

Als eerste, welkom op schematheek! Hetgeen je wil is perfect te doen met RGB ledjes. Zo kan je alle leds van kleur laten veranderen en laten faden. (des te interessanter voor je neefje ;)) Dit is perfect te doen met een microcontroller of een paar IC's. Zoek het internet eens af op "moodlight" en neem hier een kijkje. Grtz, Zatar
Maffer dan hier kan je ze niet vinden ... || www.zatar.be
dj jens
Berichten: 229
Lid geworden op: 12 september 2008, 00:00

Bericht door dj jens »

Je zou het ook anders aan kunnen pakken. ik weet niet hoe je het wilt gaan verwerken. (als een lcihtkoof maken, een lampje op buro enz) maar je kan ook een 3-tal led strips koppelen. dan heb je een 90cm lange strip met een vrij felle lichtsterkte. let wel op: hij is alleen mooi als je heb in een koof maakt ivm drie verschillende leds die 1 kleur maken... dan kan je een PIC nemen (microcontroller) en daar in programmeren hoe snel hij van klein moet veranderern enz. dat kan je dat later ook uitbreiden voor als je is een ander idee wilt enz... ik weet niet echt hoe je het wilt gaan verwerken. als je dat even wilt zeggen. zal ik wel voor je kijken ;)
www.christiaan-elektro.nl bouwt een cnc :)
Pyro-Brad
Berichten: 251
Lid geworden op: 06 oktober 2008, 00:00

Bericht door Pyro-Brad »

Het geheel moet in een plaat gemonteerd worden de ledjes moeten er dus door heen steken.(zo als een sterrenhemel maardan met leds) Maar nou ben ik vandaag weer wat verder gaan zoeken en ik kwam op het idee om een echte sterren hemel te maken. Met van die glasvezel dingen at werkt eigenlijk precied het zelfde. Dus 2 keuzes heb ik, maar mijn oom moet het ff zeggen welk idee, want dat met die glasvezel dingen word misschien weer wat te druk voor mijn neefje.(maar dat weet ik niet) Ik vind het harstikke fijn dat jullie mij willen helpen :d Want helaas en ik nog niet zo ver met Elektronika.
nu nog het nubke van schematheek :p
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Berichten: 2880
Lid geworden op: 12 september 2008, 13:54
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Als alleen van kleur veranderen genoeg is zou je dit kunnen namaken:
[url]http://www.elektronicastynus.be/Projecten/Lichteffecten/Moodlight/index.php[/url]

Ik heb ondertussen ook nog een trough hole versie van de print ontworpen. Die is wat makkelijker te solderen maar is nog niet getest.
Afbeelding
Pyro-Brad
Berichten: 251
Lid geworden op: 06 oktober 2008, 00:00

Bericht door Pyro-Brad »

Ik weet al een heleboel mogelijkheden wat ik kan maken. Ik zal een dezer dagen overleggen wat mijn oom wil hebben. Alsvast hartstikke bedankt:) Pyro-Brad
nu nog het nubke van schematheek :p
Pyro-Brad
Berichten: 251
Lid geworden op: 06 oktober 2008, 00:00

Bericht door Pyro-Brad »

Ik weet wat de bedoeling is:) Het geheel moet op een Triplex plaat komen, wat is dat ongeveer? 1,20x60 ongeveen in de vorm van een wolk. Hier een uitleg van de schakeling: 230V~naar 12V= spanning. Word met glasvezel gemaakt(sterren hemel) - Druknop S1 wordt ingedrukt.(terug verend) - Timer gaat lopen. - PIC loopt programma af. - Kleur gaat dimmend aan. - Kleur gaat dimmend uit. - Als kleur bijna uit is, gaat de andere kleur weer dimmend aan. - Enz. - Na 5-10 min zal alles uitschakelen. - Laatste kleur gaat dimmend uit. (er zal dan geen kleur meer dimmend aan gaan). Kunne jullie mij hierbij helpen A.U.B. :) MVG Pyro-Brad
nu nog het nubke van schematheek :p
dj jens
Berichten: 229
Lid geworden op: 12 september 2008, 00:00

Bericht door dj jens »

zoiets heet faden van kleuren ;)
www.christiaan-elektro.nl bouwt een cnc :)
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Berichten: 2880
Lid geworden op: 12 september 2008, 13:54
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Je bedoelt dus zoals mijn moodlight maar dan met een timer erbij? Als het dat is kan ik dat schema wel voor je aanpassen.
dj jens
Berichten: 229
Lid geworden op: 12 september 2008, 00:00

Bericht door dj jens »

je zou ook de code van [url]http://home.versatel.nl/edithenwilliam/william.htm[/url] william kunnen nemen en daar de disco functie onderuit slopen :P
www.christiaan-elektro.nl bouwt een cnc :)
Plaats reactie