minivoeding

In dit subforum kan je al je elektronica gerelateerde projecten showen.
vdbeke

minivoeding

Bericht door vdbeke »

Hallo

Ik zat al een tijdje te denken om een minivoeding te maken, een kleine maar volwaardige labvoeding. Dus waar de spanning in te stellen is vanaf 0V en een regelbare stroombegrenzing. Spanning en stroom zullen afgelezen kunnen worden op een LCD.

Ik ga gebruik maken van het vereenvoudigd schema van de labvoeding van Elektuur van december 1982:
Afbeelding
(met dank aan Turbokeu)

Ik heb het schema opgedeeld in twee delen, een voor de voeding en een voor het regelgedeelte.
Schema voeding:
Afbeelding
Print voeding:
Afbeelding

Schema regelgedeelte:
Afbeelding

Behuizing is van een afgedankte dataswitch, deze heb ik volledig gedemonteerd. Vandaag heb ik de achterkant opgebouwd, eerst een nieuw plaatje (RVS) op maat gemaakt om de achterkant te verstevigen en daarna vastgemaakt en alle benodigde gaten gemaakt om alles te monteren.
Before:
Afbeelding
After:
Afbeelding
Heel de achterkant zal nog bedekt worden met een soort van witte folie om de nu nog zichtbare gaten te bedekken. Op het koelblok zal nog een 50mm fan gemonteerd worden, alleen moet ik nog wachten op de bouten (40mm M3).

De indeling:
De transformator die gebruikt zal worden:
Afbeelding
Alleen de 16V wikkeling zal gebruikt worden aangezien deze een voldoende grote stroom kan leveren. Hoeveel is nog niet bekend. De 18V wikkeling zal in de toekomst waarschijnlijk ook gebruikt worden voor het voeden van de pic voor het uitlezen van spanning en stroom.

In de behuizing geplaatst:
Afbeelding
Links zullen 3 printen opeengestapeld worden om de ruimte optimaal te benutten.

Vandaag heb ik een van de drie printen ge?tst en geboord, morgen nog de verdere afwerking van de print en daarna solderen. Dus waarschijnlijk morgen een update.

commentaar is altijd welkom, ik en anderen kunnen er van leren ;)

Tot de volgende
vdbeke

Bericht door vdbeke »

Vandaag print (8 X 5cm) gesoldeerd. Dit is de onderste print die dient om de regelprint te voorzien van spanning en om de stroom te leveren voor op de uitgangsklemmen van de voeding.
Spanningen zijn allemaal goed, +19V en -19V (onbelast) voor de regelprint. Alleen ben ik een bleederweerstand vergeten bij de dikke elco (4.7mF). Deze zal ik op de regelprint toevoegen als de plaats het toelaat.

Print na het etsen en boren:
Afbeelding

bestukt en gesoldeerd:
Afbeelding
Afbeelding

Het volgende zal de regelprint zijn, de printlayout is al voor 60% af. Het zal nog wel even duren voor aleer er grote vorderingen zullen zijn. Examens zijn in aantocht dus weinig tijd voor hobby.
CowBeast

Bericht door CowBeast »

Ziet er mooi uit! Misschien moet je het ook posten bij schema's en een woordje uitleg bij geven. Er zijn ongetwijfeld mensen die interesse hebben in zo'n voeding.
vdbeke

Bericht door vdbeke »

Bedankt Dat zal ik ook doen als ik het niet vergeet, maar ik ga er mee wachten totdat alles af is en werkt. Zodat ik alle printen erbij kan zetten ed.
dj jens

Bericht door dj jens »

wil je er ook paneelmeters in gaan zetten? zoja: digitaal?
www.christiaan-elektro.nl bouwt een cnc :)
vdbeke

Bericht door vdbeke »

Nee, ik ga met een lcd werken voor de spannings- en stroommeting, ik ben toevallig nu nog wat aan het programeren. Schema ed. volgen als het werkt, want stroommeting is nog niet klaar spanningsmeting wil al aardig werken.
vdbeke

Bericht door vdbeke »

Zo examens zijn achter de rug, nu heb ik even de regelprint verder ontworpen. Graag had ik hier nog wat tips verzameld vooraleer ik de print maak.

schema:
Afbeelding

printontwerp:
Afbeelding
Stynus
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

C1 staat door je connector.
vdbeke

Bericht door vdbeke »

hoi juist dat ben ik vergeten te zeggen, de 3 elco's die op de print staan worden platgelegd wegens plaatsgebrek in de hoogte. Het is en blijft een minivoeding he :p.
CowBeast

Bericht door CowBeast »

Ik zou de eilandjes van je weerstanden een beetje vergroten. Die zien er wel enorm klein uit, en ik denk dat je die op 1 2 3 weg boort.
Plaats reactie