minivoeding

In dit subforum kan je al je elektronica gerelateerde projecten showen.
vdbeke

Bericht door vdbeke »

Ze zijn ook redelijk klein, maar de draaddikte van de weerstanden is dan ook twee keer niks (vergelijkbaar met 1N4148). De gaten van de weerstanden en diodes worden met 0.6mm geboord.
CowBeast

Bericht door CowBeast »

Achja, dan is dat iets anders natuurlijk, maar je blijf wel een klein soldeer eilandje hebben...
vdbeke

Bericht door vdbeke »

Na een paar dagen solderen, inbouwen ed. is ie dan toch "af". Spanning is regelbaar tussen de 0 en 21V en een maximum stroom van 2.5A. Er was wel een probleem bij het regelen van de spanning, de potentiometer van de spanningsregeling was te hoog gekozen dus heb ik voor de grof regeling 5K en voor de fijnregeling 100 ohm gebruikt, hiermee kan ik de spanning netjes regelen.

een paar foto's:

Afbeelding

Afbeelding

De utp kabel voor de potentiometers te verbinden met de regelprint ga ik nog vervangen door een soepele kabel, aangezien utp allesbehalve geschikt (breekt).

Het puntje dat Cowbeast aanhaalde was nader gezien toch niet zo een slecht idee, het zou het solderen vergemakkelen. Bij het uiteindelijke printontwerp ga ik proberen om de pads van de weerstanden groter te maken en de print iets aanpassen zodat deze beter past.

Hij is nog wel niet volledig af, maar op aandringen van een admin heb ik de voorlopige resultaten gepost:p

wat moet er nog gebeuren:
- aansluitbussen en schakelaar moet nog ingebouwd worden.
- lcd voor spannings en stroom weergave.
- ?C voor de spanning en stroom te weergeven en om de fan voor actieve koeling te regelen (naarmate er meer vermogen verstookt moet worden moet de fan harder draaien).
- front en achterkant moet nog verfraaid worden.

Naarmate er vorderingen zijn zal ik deze posten in dit topic.
Ahja voor ik het vergeet mijn minivoeding levert net iets meer dan 40W/dm?.
21V * 2.5A / 1.3dm? = 40.38W/dm?

Aan iedereen nog een prettige jaarwisseling toegewenst.
Stynus
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Ziet er al goed uit (!)
Snelrapid

Bericht door Snelrapid »

Als ik goed heb gezien was de voedingstransfo een andere , want nu zie ik op de print een print transfo staan , is dat juist? Wat is daar de Sec en de stroom er van , en kunt U mij zeggen waar men die kan kopen. vele groeten
vdbeke

Bericht door vdbeke »

De voedingstransfo is de grote, de spanning voor de regelkring is de kleine blauwe printtransfo. Deze heeft 2 wikkelingen van 9V en een stroom van 120mA per wikkeling. Ik heb deze gekocht op de radiomarkt in Bladel, ik heb er nog eentje liggen als je er dringend een nodig moest hebben.
vdbeke

Bericht door vdbeke »

[quote=CowBeast]Ziet er mooi uit! Misschien moet je het ook posten bij schema's en een woordje uitleg bij geven. Er zijn ongetwijfeld mensen die interesse hebben in zo'n voeding.[/quote] Vandaag had ik even tijd om nog eens aan mijn minivoeding te werken, wel niet aan de praktische kant, maar ik heb zoals al eerder gevraagd werd door Cowbeast de minivoeding bij de schema's gezet. Op het schriftelijke gedeelte ben ik niet echt een held zoals je wel zal merken, maar ik denk dat de voornaamste dingen er wel in staan. De soldeerpads zijn vergroot om het makkelijker te kunnen solderen. Bedankt voor de tip Cowbeast, was naderhand gezien beter geweest. Ik ben op het moment aan het wachten op ??n onderdeel (vandal switch) zodat ik de voeding stilletjes kan gaan afronden. Het gedeelte voor de uitlezing van de spanning en stroom zal later nog komen.
CowBeast

Bericht door CowBeast »

Heb je mooi gedaan! Nu kan iedereen genieten van dit mooie project!
vdbeke

Bericht door vdbeke »

Na een tijdje...

effe voeding "getest" met mijn volgend project (topic komt nog) eraan:

Afbeelding

maximum spanning:

Afbeelding

maximum stroom:

Afbeelding

voorkant:

Afbeelding

achterkant: