verlichting printboormachine

In dit subforum kan je al je elektronica gerelateerde projecten showen.
Plaats reactie
vdbeke
Berichten: 943
Lid geworden op: 09 november 2008, 00:00

verlichting printboormachine

Bericht door vdbeke »

Om het boorgat op de print goed te zien heb ik mijn Proxxon TBM 220 voorzien van 2 ledjes net onder boorkop.

TBM 220:
Afbeelding

met de twee leds:
Afbeelding

vanonder:
Afbeelding

De ledjes zijn meer dan straf genoeg, het zijn twee 15000mcd leds, naar mijn mening mochten ze ook iets minder fel zijn.
De leds worden gevoed door een adapter, eerst was het de bedoeling om de leds te voeden met een 12V 2VA transformator die ik hier nog had liggen, alleen kreeg ik deze niet weggewerkt (te groot). In de toekomst zal het geheel nog mooier weggewerkt worden.




Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Berichten: 2883
Lid geworden op: 12 september 2008, 13:54
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Omdat de leds bij mijn printboormachine opeens allemaal kapot waren heb ik ook zoiets gemaakt.

Ik heb 3 stukken printplaat in een driehoek aan elkaar gesoldeert en daar 3 leds in gemaakt.
Afbeelding
Zo heb ik geen risico dat ik in men leds boor en ik heb indirecte verlichting. Daardoor wordt je niet verblind als je in het gat kijkt.
Afbeelding
(De led op deze foto vanboven moet nog weg aangezien die kapot is.)
Licht door de print:
Afbeelding
vdbeke
Berichten: 943
Lid geworden op: 09 november 2008, 00:00

Bericht door vdbeke »

Is beter zo, niet? Als ik de leds vanboven af op de printplaat laat schijnen dan werd ik verblind van het weerkaatste licht op het koper. Nu ook als er geen printplaat op het gat ligt, maar ik heb geen andere keus dan mijn leds recht omhoog te laten schijnen (kwa montage).
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Berichten: 2883
Lid geworden op: 12 september 2008, 13:54
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Is een beetje beter. Als er wat vuil op de print ligt zie je nu nog wel wat en eerst niet. Dat de leds langs boven te fel zijn had ik geen last van. Ik zie nu wel dat 1 van de leds vanonder al gesneuveld is. Maar 2 leds is nog genoeg.
vdbeke
Berichten: 943
Lid geworden op: 09 november 2008, 00:00

Bericht door vdbeke »

Ik heb een chassis connector gemonteerd achteraan in de voet. Hierdoor heb ik geen losse connector meer op mijn werktafel liggen zoals voorheen het geval was.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Berichten: 2883
Lid geworden op: 12 september 2008, 13:54
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Was vandaag een paar printjes aan het boren en na een stuk of 300 gaten viel opeens het toerental van mijn printboormachine sterk terug. De motor was wat te warm geworden.

Gelukkig had ik nog een proxxon liggen (gekocht voor men cnc maar is niet sterk genoeg daarvoor). De spanring van de proxxon is 20mm en die van de oude printboor 38mm. Daarom heb ik een aanpassingsring gedraait uit mdf (bij gebrek aan alu :p)
Afbeelding

Foto van wat verder weg:
Afbeelding

Voor dit te maken moest de standaard van de tafel af en toen kon ik meteen de kapotte ledjes eronder vervangen. Maar toen zag ik een ronde rode ccfl op men bureau liggen waar ik niet mee wist wat te doen. Dus even geprobeerd wat het geeft met die eronder, en dat geeft een veel betere verlichting dan de leds eerst.
Afbeelding
Plaats reactie