Hoe +- 150 leds aansturen ?

Vragen over licht effecten e.d.? Vraag het hier en wie weet gaat er wel een lampje branden.
Plaats reactie
Zatar
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 september 2008, 00:00

Hoe +- 150 leds aansturen ?

Bericht door Zatar »

Een goeiedag beste schematheekers!

Ik had laatst nog eens teruggekeken naar een projectje van RedDevil (noemt zo op elektronicaforum, dacht hier ook...).

Afbeelding

Ik zou nu ongeveer net hetzelfde willen doen maar dan met "Maria" ipv "Jessica". De doelstelling is voor mij:
[list]
[*]wat bijleren over de wijzen van leds aansturen
[*]een heel lief kindje een lach tot achter haar oren op d'r gezicht toveren
[*]energiebewust werken
[/list]
Ik weet niet of het haalbaar is maar ik zou met 4 AAA cellen en een zonnepaneeltje uit Niels' samenkopen actie de boel willen voeden.
Werking:
[list][*]het wordt donker -> leds gaan oplichten
[*]na een uur of wat gaan ze uit
[*]overdag een beetje de batterijen opladen (als ze een week of 2 meegaan en dan de lader in moeten is het al goed denk ik)
[/list]
Nu is men vraag: Hoe kan ik die leds aansturen? Ik maak gebruik van zo'n 150 low-cost leds (20mcd // 1,70 - 1,90V // 20mA -> die geven niet t? veel licht :)). Ik had zo al eens gekeken maar weet niet direct een heel goeie methode om ze aan te sturen zonder meteen de batterijen leeg te trekken.
Of zou ik beter de ietwat straffere leds nemen en multiplexen (dan zijn ze toch ook gedimd?!)? -> heb ik wel nog nooit gedaan maar is anders ook meteen goed om leren :)

Alvast erg bedankt!
Maffer dan hier kan je ze niet vinden ... || www.zatar.be
dj jens
Berichten: 229
Lid geworden op: 12 september 2008, 00:00

Bericht door dj jens »

zou je niet wat fellere leds kiezen? ik heb met low cost leds een naambordje gemaakt. maar vind het niet echt mooi geworden met die leds :P
www.christiaan-elektro.nl bouwt een cnc :)
vdbeke
Berichten: 943
Lid geworden op: 09 november 2008, 00:00

Bericht door vdbeke »

Wil je dat er bepaalde delen van de leds gaan knipperen als de rest nog brand? Dan zou het de beste oplossing zijn om er een ?C bij te nemen, maar ik weet niet wat jouw ervaringen zijn met een ?C en als je al over een programmer beschikt ed. Je zou er zoiets mee kunnen maken dan. Of is het alleen de bedoeling om een energiezuinig oplossing te bedenken om je batterij te besparen.
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Berichten: 2880
Lid geworden op: 12 september 2008, 13:54
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Ik zou felle leds nemen en er dan maar een kleine stroom doorsturen. Dan heb je even fel als van die gewone leds en verbruikt het veel minder.
CowBeast
Berichten: 257
Lid geworden op: 09 januari 2007, 19:09

Bericht door CowBeast »

Het is inderdaad wel beter haalbaar zijn met je batterij als je felle leds neemt en daar een 10 mA door stuurt. Maar hoe je de leds best schakelt is een andere zaak, je hebt geen hoge spanning, dus veel kan je er niet in serie zetten. Dus het kan wel nog lastig worden met de voorschakelweerstanden.
Zatar
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 september 2008, 00:00

Bericht door Zatar »

Zeg stynus ik dacht daar eigelijk ook aan... die low-cost heb ik gewoon met massa's liggen. Maar van die felle is eigelijk ook goed. Multiplexen voor kleinere stroom is best zeker ?
Maffer dan hier kan je ze niet vinden ... || www.zatar.be
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Berichten: 2880
Lid geworden op: 12 september 2008, 13:54
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Multiplexen is niet echt aan te raden. Dan ga je hoge piekstromen moeten sturen voor wat licht uit je leds te krijgen. Beter gewoon de klassieke manier aansluiten maar de weerstanden berekenen voor een kleinere stroom.
Plaats reactie