Spanningsregelaar voor powerled's
Spanningsregelaar voor powerled's
Hallo forumleden.
Ik ben hier nieuw, en weet niet veel van electronica :( , maar ik ben bezig om in huis LED verlichting aan te brengen, omdat ik het een facinerende materie vind.
Het aansturen van simpele LED's gaat wel met een paar weerstandjes.
Nu wil ik graag met zwaardere LED's aan de gang, en zou graag daarvoor spanningsregelaartjes willen maken, maar heb geen idee hoe te beginnen.
Het zal voor jullie een makkie zijn, maar ik kom er niet uit.
Ik wil bijvoorbeeld ??n of meer LED's van 3 watt aan gaan sturen met een 12 volts voeding( vermogen genoegdat is geen probleem).... Met weerstanden kom ik niet verder, een LED van 1 watt heeft al een zware weerstand nodig en produceert nog al wat wamte, laat staan 3 watt of meer.
Wie helpt me verder?
Alvast bedankt voor de reacties, Kees
Met vriendelijke groet, Kees
Inderdaad, maar het is wel makkelijker te koelen dan een weerstand, maar omdat hij over een spanningsregelaar sprak wou ik hem er even op wijzen dat je er op een gemakkelijke manier een stroombron van kunt maken. Maar als hij echt geen warmte wil hebben van de leddriver kan je kiezen voor die van Niels.
Nogmaals hallo allemaal.
Ik heb eens rondgekeken zo hier en daar, en begin al iets wijzer te worden op dit gebied.
Ik heb een paar LM317 bestel en hoop dat ze snel binnen zijn.
Nu heb ik hier nog een vraag over, als ik sommige schema's bekijk, dan worden er zo nu en dan ook condensators(?) gebruikt, is dit noodzakelijk voor LED's, en zo ja, wat doen ze en hoe moet ik deze dan toepassen??
Over warmtemaak ik me (nog) niet druk, dan kan ik later met IC's gaan werken, maar ik wil eenvoudig beginnen.
Ik hoop dat ik een reactie krijg.
Groeten, Kees
Hallo Stynus.
Bedankt voor je reactie.
Als ik het goed begrijp heb ik bij mijn LEDjes geen condensatoren nodig?
Daar is het mij in eerste instantie om begonnen, om ook LED's met groter vermogen te kunnen gebruiken.
Maar ik ga steeds meer leuke toepassingen zien, maar het is voor mij allemaal abacadabra.
Ik ben ook niet meer ??n van de jongste,(57 jaar) maar het wordt steeds interessanter.
Greoten, Kees