Lift

In dit subforum kan je al je elektronica gerelateerde projecten showen.
reddevil

Lift

Bericht door reddevil »

Een nieuw project: een automatische lift sturing.
Ik heb in mijn kelder een lift gemaakt omdat ik langs buiten niet in de kelder geraak. Dit is eigenlijk maar nodig om zware stukken in of uit de kelder te halen. Nu bedien ik hem met de hand maar dit is niet ideaal. Ik moet zelf inschatten wanneer hij moet stoppen en daarom ga ik het automatiseren.
Omdat het keldergat nogal nipt is (geen rekening gehouden dat er een lift kwam) moet hij ook dienen als eerste trap. Hij gaat dus op 4 plaatsen stoppen. Op het gelijkvloers, 1 trede lager, in de kelder op een niveau voor prul er op of af te zetten en helemaal onderaan.
De sturing gaat met een pic gebeuren met de nodige sensoren en drukknoppen en veiligheden.
Hier alvast de foto's van de lift.
Het platform.
Afbeelding

De motor, van een grote poort geweest en is dus een van 380 V.
Afbeelding

De motor hangt helemaal bovenaan en is aan het beton van de eerste verdieping vastgemaakt.
Afbeelding

De bevestiging aan de lift, ja het is met touwen, niet met staalkabels. Dit ging niet omdat ik aan de motor heel kort opwind. Met staalkabels gaat dat niet lukken maar zo 1 touw kan 1000 kg dragen.
Afbeelding

De lift gaat op en neer in een aluminium U profiel. Op de lift zijn teflon blokken gemaakt voor te geleiden.
Afbeelding

De onderkant van de lift.
Afbeelding

De lift beneden in de kelder.
Afbeelding

Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel?
Stynus
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Misschien best in een klim winkel een ding (weet de naam niet :p) gaan halen dat over een touw glijd maar als de snelheid te hoog wordt (vallen) blokkeert en dit als veiligheid toevoegen met een extra touw. Ziet er verder wel goed uit. Alleen lijkt die as waar je touw rond draait wat door te hangen.
reddevil

Bericht door reddevil »

Daar heb ik ook al aan zitten denken maar dan een veiligheidsgordel van de auto. Er zit een beetje speling op de buizen die op de assen van de motor steken. De bedoeling is om nog bussen te laten maken die dat opvangen.
dj jens

Bericht door dj jens »

als je een frame last en daar 4 lagers in zet...

Afbeelding

die 4 verticale recht hoeken zijn dus de lagers :P

Dan is dat probleem op gelost.. detecteren van waar de lift is kan je toch doen met wat micro schakelaars langs de muur te maken waar die langs sleept. en kan je niet iets maken net zoals in de achtbaan dat als de motor uit valt of een tou breekt, dat ie niet verder naar beneden kan vallen. met een servo kan je dat dan weer bedienen als je naar beneden wilt...

gr
Jens ^^
www.christiaan-elektro.nl bouwt een cnc :)
reddevil

Bericht door reddevil »

Dat is ook een oplossing. De positie detectie ga ik maken met deze http://www.samenkopen.net/action_product/411553/256542 Is iets veiliger dan micro schakelaars.
michielvanendert

Bericht door michielvanendert »

kheb op NGC de noodrem van een lift kwe nie precies meer hoe het er uit ziet maar die vent had de kabel die aan de lift hang aan een balk ( of vering )en als da touw los kwam onspant die vering en duwde zo klauwen tegen de geleiders van de lift en die vent ging erop staan als leven bewijs en knipte het touw door en de lift ging een centimeter of 2 maar verder en stopte zo
Hidden astuteness
reddevil

Bericht door reddevil »

Eindelijk aan de sturing begonnen. Hier de sturingsprint, dubbelzijdig gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding
CARDAN

Bericht door CARDAN »

ziet er ook weer leuk uit he reddevil belicht jij in 1 of 2 keren..???ik heb maar een enkele printbak en is dit een groter formaat dan een eurokaart??? groeten Alain:d
Stynus
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Printje ziet er weer goed uit.
Witte radiomarkt relais + 16F877A? :p

@CARDAN
Hij heeft een profi belichtingsbak die 2 kanten in 1 keer kan.
AfbeeldingAfbeelding
(Kan het topic waar die foto's gepost stonden niet direct meer terugvinden)
reddevil

Bericht door reddevil »

Vroeger belichte ik in 2 keer, toen had ik maar een enkelzijdige belichtingsbak maar sinds ik die profi belichtingsbak heel goedkoop heb kunnen kopen kan het in 1 keer. Ook staat hier een vacu?m pomp op om de sheet tegen de print te zuigen. Het resultaat is direct een stuk beter. @ stynus: dat klopt.
Plaats reactie