Ik heb in mijn kelder een lift gemaakt omdat ik langs buiten niet in de kelder geraak. Dit is eigenlijk maar nodig om zware stukken in of uit de kelder te halen. Nu bedien ik hem met de hand maar dit is niet ideaal. Ik moet zelf inschatten wanneer hij moet stoppen en daarom ga ik het automatiseren.
Omdat het keldergat nogal nipt is (geen rekening gehouden dat er een lift kwam) moet hij ook dienen als eerste trap. Hij gaat dus op 4 plaatsen stoppen. Op het gelijkvloers, 1 trede lager, in de kelder op een niveau voor prul er op of af te zetten en helemaal onderaan.
De sturing gaat met een pic gebeuren met de nodige sensoren en drukknoppen en veiligheden.
Hier alvast de foto's van de lift.
Het platform.

De motor, van een grote poort geweest en is dus een van 380 V.

De motor hangt helemaal bovenaan en is aan het beton van de eerste verdieping vastgemaakt.

De bevestiging aan de lift, ja het is met touwen, niet met staalkabels. Dit ging niet omdat ik aan de motor heel kort opwind. Met staalkabels gaat dat niet lukken maar zo 1 touw kan 1000 kg dragen.

De lift gaat op en neer in een aluminium U profiel. Op de lift zijn teflon blokken gemaakt voor te geleiden.

De onderkant van de lift.

De lift beneden in de kelder.