[EIP] RGB led sturing

Vragen over licht effecten e.d.? Vraag het hier en wie weet gaat er wel een lampje branden.
vdbeke

[EIP] RGB led sturing

Bericht door vdbeke »

Afbeelding

Ik ben een jaar geleden "begonnen" met de bouw van een RGB led sturing. Nu heb ik gedurende het jaar wat vorderingen gemaakt. Het profiel waar de leds in zitten heb ik ondertussen af. Dit was een projectje van mijn vader en mezelf.

Het profiel waarin de leds zitten is tegen de muur gemonteerd:

Afbeelding

De aansturingsprint hangt momenteel nog los aan de strips, maar deze wordt gemonteerd onder de twee middelste ledstrips. Maar dan moet de software definitief zijn.

Het profiel kan 180? gekanteld worden:

Afbeelding

De ledstrips in het profiel kunnen in 3 segmenten aangestuurd worden. Wat in de praktijk uit komt op het volgende:

Afbeelding

Het linkse, rechtse en middelste gedeelte is apart aan te sturen.

Het is de bedoeling dat het profiel serieel aangestuurd zal worden door een mastermodule waar nog meer leds, dimmers en weet ik veel wat nog allemaal op aangesloten kunnen worden. Die module zal bedient worden door een ingebouwd touchscreen. Om zo geen drukknoppen/ schakelaars te zien.

Het profiel wordt gevoed via onderstaande kabel:

Afbeelding

reddevil

Bericht door reddevil »

De behuizing van de leds is mooi gemaakt.
Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel?
vdbeke

Bericht door vdbeke »

Bedankt :d Ik heb het ontworpen en mijn vader heeft het gemaakt :d. De elektronica is door mij gemaakt.
De behuizing is gemaakt met een U profiel (35 x 35 x 910mm) dat op de uiteinden is dichtgelast. En aan de rechterzijde is een gat voorzien voor de XLR connector.

Het schema van de ontvanger kan je hieronder vinden:

Afbeelding

R1 - R9: 6K8, Q1: 20MHz.

Een paar foto's van moodlight in actie:

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Vandaag wat bezig geweest met het ontwerp van de verschillende voedingen. Voor de ledverlichting te voeden ga ik een 100W voeding bouwen en voorzien om in de toekomst eventueel uit te breiden naar 200W. Voeding voor PIC, AGC, fan's en muziekfilters worden op basis van de LM78XX serie gebouwd.

Voor de behuizing dacht ik aan een standaard 19" rack te kopen/ bouwen. Welke maat ed. ben ik nog niet over uit, maar het moet minimum 9cm hoog zijn voor touchscreen en fan's te kunnen monteren.

Stynus
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Ziet er goed uit. Ik heb nog een 19" kastje staan. Maar je zal dan wel een nieuw front moeten maken. (Mag je gratis komen halen. Gaat naar het stort anders omdat ik plaats te kort heb). Is wel maar 8,8cm hoog.
vdbeke

Bericht door vdbeke »

Ik ben de behuizing gaan ophalen bij Stynus, maar ik vrees voor de stevigheid van het frontpaneel. De montage van de behuizing maakt het moeilijk om een nieuw frontpaneel te bevestigen. Toch bedankt Stynus! Daarom ben ik verder op zoek gegaan naar een 19" rack en kwam ik bij een duitse winkel uit, Pollin.de. Zij verkopen ook 19" racks 2HE voor 28,95 euro. Bestelnummer: 460 018 - 1,2mm plaatstaal - zwart gepoedercoat - voorzien van ventilatiegaten in de boven en onderplaat - rubber voeten - handgrepen aan de voorzijde Prijs lijkt me niet echt gek. Iemand ervaring met deze behuizing van Pollin?
vdbeke

Bericht door vdbeke »

Ik heb vandaag is even nagedacht hoe ik op een simpele manier de stroom kan meten. Normaal zou je hier een opamp voor gebruiken, maar die vermijd ik liever. Nu laat ik de ?C het spanningsverschil berekenen over R4 en laat hem zo de stroom berekenen, ofja dat is toch de bedoeling. Het zal geen heel nauwkeurig resultaat opleveren omdat de stroom per tor toch zal verschillen (10% vermogenweerstanden), maar een benadering van de te leveren stroom is voldoende.

Afbeelding

De 4 PNP-torren en de LM35 komen op een aparte print dat gemonteerd word op een koelblok van 1,1?C/W. De LM35 zal gemonteerd worden in het koelblok om de actuele temperatuur te meten en zodoende een fan in te schakelen.

Kwa beveiliging heb ik secundair nog niets voorzien, weet iemand hoe ik secundair de transformator kan voorzien van een beveiliging?
Stynus
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

[quote]Normaal zou je hier een opamp voor gebruiken, maar die vermijd ik liever. Nu laat ik de ?C het spanningsverschil berekenen over R4 en laat hem zo de stroom berekenen[/quote] Dat gaat niet lukken. Dat verschil is te klein en dat resultaat gaat maar een paar bit verschillen. EDIT: Kan toch wel lukken 1a= 0.1V 10bit adc 5/2^10=0,0048828125V per stap 20 stapjes per A 0,05A resolutie valt nog mee Als je nu Vref op 2,5V zet dan krijg je bij de stroom een resolutie van 0,025A /EDIT >Kwa beveiliging heb ik secundair nog niets voorzien, weet >iemand hoe ik secundair te transformator kan voorzien van >een beveiliging? Een gewone zekering?
vdbeke

Bericht door vdbeke »

Ik moet de voeding secundair afzekeren op 10A en die zekeringen heeft dickbest niet. Ik ben niet echt een voorstander om alleen primair af te zekeren, dus hier moet ik nog iets op vinden.

Vandaag de powertorren erop gesoldeerd die waren binnengekomen.

onderzijde:
Afbeelding

zijaanzicht:
Afbeelding

De voeding zal zonder modificatie geen 20A kunnen leveren, volgens deze tabel zou de temperatuur van het koperoppervlak met 60?C stijgen en dat bij een stroom van 10A.

Nu moet ik nog wachten op een bestelling van Pollin, 19" rack, transfo en het voornaamste op het moment een koelblok voor de voedingsprint, als ik deze binnen heb kan ik de printlayout definitief af maken en de print maken en solderen.
vdbeke

Bericht door vdbeke »

Gisteren heb ik de bestelling van Pollin binnengekregen. Hier zat het koelblok bij en kon dus de PCB-layout definitief afmaken. Vandaag heb ik de andere print van de voeding gemaakt.

Bij het solderen van de vermogenweerstanden wou ik een spatie tussen de print en de weerstanden houden. Maar om ze allemaal op dezelfde hoogte te hebben heb ik het op onderstaande manier gesoldeerd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en de onderkant:

Afbeelding

Daarna op de testbank, een 12V 40W lamp op de voeding:

Afbeelding

En de temperatuurmeter in het koelblok doet zijn werk ook naar behoren:

Afbeelding

De brugcel moet nog wel gemonteerd worden op een koelplaat oid. En de nodige beveiligingen moeten ook nog aangebracht worden.

dj jens

Bericht door dj jens »

ziet er goed uit. zo te zien heeft ie veel functies!
www.christiaan-elektro.nl bouwt een cnc :)
Plaats reactie