30 tal LED's in een (verkleed) kostuum

Vragen over licht effecten e.d.? Vraag het hier en wie weet gaat er wel een lampje branden.
wim93
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 juni 2011, 00:00

30 tal LED's in een (verkleed) kostuum

Bericht door wim93 »

Hallo, Ik moet voor mijn nicht een manier vinden om een 30-tal led's aan en uit te kunnen sturen. Deze led's worden in het bovenstuk van het kostuum genaaid. Ik dacht deze led's te gebruiken.([url]http://www.sparkfun.com/datasheets/DevTools/LilyPad/APT3216QWF-D.pdf[/url]) De led's worden gevoed met 4 AA-batterijen. Tenzij iemand een betere oplossing heeft (lichter/meer capaciteit/...) Nu vroeg ik me af hoe ik de led's moet aansturen. Met een stroombron?([url]http://www.circuitsonline.net/schakelingen/31/voedingen/constante-led-voeding.html[/url]) Zoja, hoe? Of simpelweg met voorschakelweerstanden in parallel en een aantal in serie? Bedankt op voorhand, Wim
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Berichten: 2898
Lid geworden op: 12 september 2008, 13:54
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Voor elke led een 100 Ohm weerstand in serie zetten. En dan al deze serie ketens parallel op de batterij.
Zatar
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 september 2008, 00:00

Bericht door Zatar »

Met 1,5V batterijtjes krijg je 6V. Te weinig om 2 leds in serie te zetten, dus inderdaad 30 kringen parallel. Die parallelgeschakelde kringen bestaan dan uit: 1 weerstand in serie met 1 led. Laat ons nu stellen dat je er 20mA door jaagt en dat de batterij een model van 1,5V/2000mAh is. - De voorschakelweerstand: 1) 6V - 3,3V (led) = 2,7V over de weerstand 2) U = I x R --> R = U / I --> R = 135 OHm. we nemen dus de dichtstbijzijnde [b]hogere[/b] waarde 150 OHm. 3) De stroom die vloeit is dan ongeveer 18mA. - De totaal stroom is dan 18mA x 30 kringen = 540mA. - Je capaciteit is 2000mAh. Q = I x t --> t = Q / I 2000mAh = 540mA x ..... h --> beetje omrekenen en je schakeling gaat 3,7u mee. Dat slorpt wel enorm veel AA'tjes als je het vaak gebruikt, dus je kan misschien beter voor herlaadbare 1,2V batterijtjes gaan. De weerstand wordt dan: 82 Ohm
Maffer dan hier kan je ze niet vinden ... || www.zatar.be
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Berichten: 2898
Lid geworden op: 12 september 2008, 13:54
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Je kan idd je stroom beter wat lager nemen. Ik had 30mA uit de datasheet gehaald en kwam daarom bij 100 Ohm.
wim93
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 juni 2011, 00:00

Bericht door wim93 »

bedankt! de led's moeten in een kleedje gestopt worden, voor een musical. Dus 3u zal net genoeg zijn. Nu vraag ik we wel af of de led's werkelijk 3u gaan branden. Zakt de spanning van een batterij niet als hij ontlaad? als de spanning onder de 3,3v zakt dan gaat de led uit eh? kan ik dan beter een li-ion accu gebruiken? of is dat overkill? http://doehetzelfaudio.nl/li-ion-accupack-12v-6-8ah-incl-lader En als ik het via de stroombron oplossing regel (schema van de link) moet ik dan gwn alle led's in serie zetten?
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Berichten: 2898
Lid geworden op: 12 september 2008, 13:54
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Je kan de leds niet in serie zetten omdat je te weinig spanning hebt. Het schema uit je link snoept zelf ook nog eens 1-2V weg. Ik zou gewoon met weerstanden werken. Bij welke spanning de leds uitgaan kan je best even testen. Meestal blijven ze vrij lang licht geven maar met een lagere intensiteit.
wim93
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 juni 2011, 00:00

Bericht door wim93 »

Ok, ik heb iets meer informatie over dit project gekregen ondertussen. ik blijf ng steeds bij de 4 aa-batterijen. dus 6V. Per led een weerstand van 150 ohm in serie, en die allemaal in parallel. alleen willen ze er 60 in het kleed steken, ipv 30. En in 3 kringen, elk appart met een schakelaar aan te schakelen. De totale stroom verdubbelt dus: 1A. Wilt dat dan zeggen dat ik in alle kringen draad moet gebruiken die tegen 1A kan, of is dat enkel aan de batterij? want ik wil zo dun mogelijke draad gebruiken...
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Berichten: 2898
Lid geworden op: 12 september 2008, 13:54
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Bij de batterij loopt er de grootste stroom. Je moet de stroom naar de leds die nog komen (vanaf de batterij gezien) op elk punt bekijken, en daaruit kan je een kabeldikte kiezen.
wim93
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 juni 2011, 00:00

Bericht door wim93 »

merci voor de hulp, het is af. het zijn uiteindelijk 52 LED's geworden, in 3 circuits. nu hopen dat er nergens draadbreuk komt voor dat de optredens gedaan zijn :s.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Berichten: 2898
Lid geworden op: 12 september 2008, 13:54
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Ziet er goed uit!
Plaats reactie