Vriespunt thermostaat

Stynus
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Die opbouw ziet er goed uit. De spanningen aan de ingang van de opamp kloppen ook. Probeer de potmeter af te regelen dat er een 7V op de + ingang van de opamp staat. Nu zou die normaal wel moeten schakelen bij opwarmen/afkoelen. Als dit niet lukt, haal dan de moc3020 eens los en meet nog eens op de uitgang van de LM358.
Martin

Bericht door Martin »

De potmeter op kamertemp. afgeregeld op 7V op + ingang v/d opamp, dan een test gedaan, lamp ging niet aan, dan de moc3020 weg genomen en uitgang(1) gemeten op kamertemp is dit +/- 10.20V , dan bij afkoeling valt hij naar 0V, nog eens de test gedaan met de lamp na het terugplaatsen van de moc, helaas de lamp wil niet branden.vandaag nog eens gemeten, bij 10.20V op uitgang(1), meet ik aan de in van de moc3020 slechts 1.20V, dus na de weerstand van 1K bij R1. groetjes
Stynus
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Dat van die 1.2V kan kloppen. Die moc heeft namelijk een ir led op zen ingang zitten. Het laagspanningsgedeelte werkt dus, nu de 230V nog. Verwissel de A1 en A2 van je triac eens.
Martin

Bericht door Martin »

Hey Stynus, heb A1 en A2 van de triac verwisseld, en inderdaad de lamp brand, maar alleen bij kamertemp., bij afkoeling gaat ze uit, dus juist andersom zou het moeten zijn, bijgevoegd de momentele aansluiting.

Afbeelding

bedankt reeds voor de moeite
groetjes Martin
Stynus
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Ok, dan werkt de schakeling dus, alleen verkeerd om. Dit kan je oplossen door de + en - ingang van de opamp te verwisselen.
Martin

Bericht door Martin »

Stynus je bent enorm bedankt voor de moeite en de informatie, toch heb ik nog een vraagje, om het flikkeren van de lamp tegen te gaan, is het een kleine aanpassing, of een grotere verandering, dan laat ik het zo, want de schakeling werkt perfect nu, bij een goede isolatie rondom, is de afkoeling ook al veel minder. groetjes Martin
Stynus
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Je bedoeld een hysteresis toevoegen? Dat kan met een 100K weerstandje tussen de uitgang en de + ingang van de opamp.
anneke

Bericht door anneke »

Hallo Stynus Ik heb de vriespunt thermostaat gemaakt. 12 volt gestabb.1Amp voeding. Gebruikt: NTC=TTC103 12k ohm, weerstand r1=12k ohm, potmeter= 5k ohm, Opamp= TL081CP, Mosfet=IRF830 (had alles nog in vooraad).Kan dat wel? Schakeld alleen als ik de NTC sensor warm maak, afschakelen als het weer kouder wordt. Las net het advies aan Martin dat de + en de - van de opamp om moest draaien, dus pen 2 en 3, klopt dat? Nog bedankt voor de schema. Groet Jaap. P.S. sneeuw en vorst is helaas weer verdwijnen.
Stynus
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Klopt idd pin 2 en 3 verwisselen.
anneke

Bericht door anneke »

Hallo Stijn. Het vriespunt thermostaat werkt goed. Bij 3 graden en lager gaat het werken. Bedankt voor de uitleg en de schema. Groet Jaap
Plaats reactie