Vriespunt thermostaat
Vriespunt thermostaat
Hey, ben nog nieuw hier, wat ik wil maken is mischien reeds eerder in de aandacht gebracht, helaas heb ik het nog niet gevonden, ik zoek namelijk een schema om een thermostaat 12V te maken, die bij +/- 1?C of vriespunt een relais kan sckakelen, die op zijn beurt een spot lamp van 250W doet branden, dit om planten te beschermen in beschermde omhuizing, waarbij deze dus niet bevriezen en goed de winter doorkomen, als iemand een idee heeft zou ik dit graag vernomen.
ps. als ge toevallig ook iemand kent in de omgeving van limburg(Belgie), om printplaatjes te maken van reeds op negatieve afdruk.
bedankt
Martin:)
- Stynus
- Site Admin
- Contacteer:
R1 (links) zelfde waarde als de ntc bij 20?C
P1 1K-100K
OP1 LM358 of soortgelijk
R1 (rechts) 1K
opdocoupler moc3020
R2 47 ohm
Triac TIC206D
zekering max 3A
De werking:
De opamp vergelijkt de spanning tussen de 2 ingangen. Als de spanning van de potmeter hoger is dan die van de spanningsdeler wordt de uitgang hoog.
Daalt de temperatuur dan stijgt de weerstand van de ntc, hierdoor stijgt de spanning op de negatieve ingang van de opamp, als deze hoger is dan de positieve ingang schakelt de uitgang laag.
Ik heb een paar vragen over de schema:wat betekend de U1 aan de linkerkant,battery voeding?
Weerstand R1 moet zelfde waarde hebben als de NTC temperatuursensor type M87 van Conrad,is 5k ohm?
Schema staat onder P1 1 k ohm, Stynus schrijft 1-100 k ohm, wat het zijn?
Opamp 1 is een 3 poot, schema geeft 5 aansluitingen, wat moet ik me daarvan voorstellen?
Na de TIC206D komen er 2 aansluitingen N en L moet ik daar 12volt aansluiten en load aansluiting voor de lamp?
Graag reactie, Jaap
- Stynus
- Site Admin
- Contacteer:
[quote=anneke]Ik heb een paar vragen over de schema:wat betekend de U1 aan de linkerkant,battery voeding?[/quote]
U1 is indedaad de voeding
[quote=anneke]
Weerstand R1 moet zelfde waarde hebben als de NTC temperatuursensor type M87 van Conrad,is 5k ohm?
[/quote]
Als de weerstand 5K is moet je andere weerstand idd in de buurt liggen. 5K1 is in de buurt liggende gebruikelijke waarde.
[quote=anneke]
Schema staat onder P1 1 k ohm, Stynus schrijft 1-100 k ohm, wat het zijn?
[/quote]
P1, alles tussen 1 en 100K is goed. 1K inclusief
[quote=anneke]
Opamp 1 is een 3 poot, schema geeft 5 aansluitingen, wat moet ik me daarvan voorstellen?
[/quote]
Andere 2 poten zijn de voeding.
[quote=anneke]
Na de TIC206D komen er 2 aansluitingen N en L moet ik daar 12volt aansluiten en load aansluiting voor de lamp?
Graag reactie, Jaap [/quote]
Nee, dit schema is voor 230V te schakelen. Voor 12V zal heel het uitgangscircuit aangepast moeten worden.
Bedankt voor de verduidelijking, maar bij dat laatste had ik graag nog een bevestiging, N en L dienen dus voor de 220V aansluiting, en de LOAD voor de lamp aansluiting.
En de OP1 is toch een 8 poot(LM358)en geen 3 poot zoals Anneke vermeld. dus 3 aansluitingen blijven hierbij ongebruikt, welke zijn hier dan juist de aansluitpunten van ( 1 tot 8 )
Bedankt.