Vriespunt thermostaat

Stynus
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Klopt.

Bij de LM358 kan je de ongebruikte opamp best wel op de volgende manier aansluiten:
Afbeelding
Anders kan dat stuk gaan oscilleren.
De aansluitingen van de lm358:
Afbeelding
anneke

Bericht door anneke »

Hallo Stynus. Bij nader inzien kwam ik erachter dat de LM358 ook als 6-8 poot te krijgen is. Dan zijn de poten 8 en 4 van LM358 de plus en de min van de voeding van U1? Deze vriespuntschakelaar wil ik gebruiken voor mijn regenmeter. Als het vriest of sneeuwt bij 1 of 2 graden en lager, dan gaat een 12 volt verwamingslint werken, om het sneeuw te laten smelten. Vandaar deze 12 volt voeding. U zegt, deze schakelaar kan daarvoor niet gebruikt worden, het uigangscircuit moet aangepast worden. Zou U mij een plezier willen doen, hoe de schema er dan uit ziet? Groet Jaap.
Stynus
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Poot 8 en 4 zijn idd de voeding. Ik zal als ik tijd heb het schema aanpassen naar een dc uitgang.
anneke

Bericht door anneke »

Stynus. Allereest nog bedankt voor de goede uitleg van vrijdag 28 december j.l. Tevens de uitleg van 31 december. Ik wacht in spanning af van de aangepaste schema. Verder een goed jaarwisseling toegewenst. Groet Jaap.
anneke

Bericht door anneke »

Hallo Stynus. Ik wacht in volle spanning af wanneer de aangepaste schema met een dc uitgang komt? Of geen tijd? Het sneeuwt hier in Groningen e.o nu ook. Succes toegewenst. Groet Jaap.
Stynus
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Ik heb het nog altijd druk, maar ik heb toch even tijd gemaakt en het schema aangepast:
Afbeelding
Martin

Bericht door Martin »

Beste Stynus en Jaap, helaas krijg ik er niets van gemaakt, het lukt me echt niet, R1 aan ntc is 10k, p1 is ook 10k, ook heb ik een probleem met de juiste aansluiting van de tic206D, daar gebruik ik trouwens de tic206M, ze hebben me de verkeerde meegegeven, weet niet of dit het probleem is, maar de juiste aansluiting is me niet echt duidelijk, heb testen gedaan en de p1 verdraait, maar krijg geen resultaat. groetjes
Stynus
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Kan je de ingangs en uitgangspanningen van de opamp eens meten? Zowel bij een koude als warme ntc.
Martin

Bericht door Martin »

Hey Stynus, volgens mijn meting bij een voeding die 11.88V geeft, en bij warme ntc is de ingangspanning (2) +/- 6.00V en uitgangspanning (1) +/- 10.20V, bij koude ntc is de ingangspanning (2) +/- 8.90V en uitgangspanning(1) +/- 10.20V. vind het raar dat de uitgang(1) hetzelfde blijft bij warme of koude ntc, ook vind ik het raar dat ik tussen de min en (1) (2) en (3) een spanning kan meten, ben ik mis of kan het niet, dat ik tussen de min en (2)wat normaal ook min is denk ik, toch een spanning kan meten, vermoed dat mijn schakeling niet juist is volgens uw schema, helaas zie ik geen verschil met uw schema. groetjes Martin
Martin

Bericht door Martin »

Toch maar voor alle zekerheid een fotoke bijgevoegd, van het geheel staat nog een foto op het archief.

Afbeelding

het is me toch gelukt de tweede foto bij te zetten.

Afbeelding
Plaats reactie