Vriespunt thermostaat

anneke

Bericht door anneke »

Hallo Stijn. Er blijft sneeuw op de regensensor liggen. De regensensor is gemaakt van rvs draden, welke 2mm van elkaar liggen, op een kunstoffen plaatje van 9x5cm. Is het ook mogelijk om er een verwarmingselement te maken in de vorm van een weerstand of iets anders,zo dat de draden verwarmd worden. Verder werkt het prima. Alvast dank. Groet Jaap.
Stynus
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Je zou er een vermogen weerstand in kunnen steken en die de sensor laten warmstoken. Zorg wel dat die je ntc niet kan verwarmen. Je kan die weerstand misschien ook schakelen met de ntc dan.
anneke

Bericht door anneke »

Hallo Stijn. Hoe moet ik de vermogenweerstand plaatsen/aansluiten om de sensor warm te krijgen? Op de print? Of in het doosje waar de sensor opgeschroefd is? Graag en schema, zou dat kunnen? Je laatste zin begrijp ik niet goed. Al vast dank. Groet Jaap.
Stynus
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Die weerstand moet zo een metalen zijn met tabs aan. Die schroef je dan tegen het te verwarmen object. De weerstand sluit je gewoon op je voeding aan, maar die moet wel zwaar genoeg zijn. De weerstand bereken je als volgt: Je voeding moet R = U? / P U = voedingsspanning P = gewenst vermogen (dat de weerstand dus ook aan moet kunnen) Met die laatste zin bedoel ik dat het misschien nuttig is om die verwarming uit te zetten als het niet vriest?
Plaats reactie