Het grote Domotica en huis automatiserings topic

Alles wat nog wel met elektronca te maken heeft maar niet in de andere categori?n past kan je hier posten.
skillalot
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 december 2008, 00:00

Bericht door skillalot »

Ok nou ik ben benieuwd dan. Ik heb weinig kennis van electro, heb nog een hoop te leren. Ik heb MBO werktuigbouwkunde gedaan en ben nu werkzaam bij een technische dienst van een slachterij. Heb verder nog een cursus electrisch schakelen en daarna storingstechnikus electra gedaan. En pas geleden het siemens step7 plc traject (systeemcursus 1a en 1b, programmeren en wincc flexible) gevolgd. Bij dat programmeren kregen we ook een stukje SCL, denk dat dat hier wel een klein beetje op lijkt... d=1208&m=aspireone&x=0825 Gr Sascha
dj jens
Berichten: 229
Lid geworden op: 12 september 2008, 00:00

Bericht door dj jens »

Leuk dat je door mij op dit forum bent gekomen^^ Met PLC's kan je geloof ik ook een hele zooi automatiseren... maar denk niet dat dat vrij universeel is voor iemand zoals ik die nog nooit ermee heeft gewerkt. gr Jens
www.christiaan-elektro.nl bouwt een cnc :)
skillalot
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 december 2008, 00:00

Bericht door skillalot »

Met een S7plc en een pc met winccflexible software erop kun je heel mooi automatiseren, dat werkt fantastisch, veel beter als met pic, maarjah de prijs voor een cpu alleen is al zo'n 1500 euro... En dat is inderdaad niet echt universeel bruikbaar.
reddevil
Berichten: 1290
Lid geworden op: 30 september 2008, 00:00

Bericht door reddevil »

Omdat de living toch ander behangpapier nodig had, maar alles voorzien voor de domotica. Een gat naar de kelder gemaakt voor de kabels en de gewone schakelaars weg gedaan. Dit is maar een voorlopige oplossing voor toch een beetje licht te hebben. Er komt een touch - screen en 4 drukknoppen. Update volgt.

Afbeelding
Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel?
CowBeast
Berichten: 257
Lid geworden op: 09 januari 2007, 19:09

Bericht door CowBeast »

[quote=skillalot]Met een S7plc en een pc met winccflexible software erop kun je heel mooi automatiseren, dat werkt fantastisch, veel beter als met pic, maarjah de prijs voor een cpu alleen is al zo'n 1500 euro... En dat is inderdaad niet echt universeel bruikbaar.[/quote] Veel beter dan een PIC zou ik niet zeggen. Het hangt er gewoon van af voor wat je het wilt gebruiken. PLC is vooral voor grote doeleinden zoals machines en eventueel beveiliging van een machine. Maar voor een "simpel" domotica systeempje zou ik toch niet opteren voor een PLC maar eerder voor een PIC, gwn omdat de datacommunicatie makkelijker gaat via een PIC dan via een PLC. Met een PIC kan je wel hoge snelheden behalen, voorstappemotoren is dat wel al beter...
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Berichten: 2882
Lid geworden op: 12 september 2008, 13:54
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Omdat bij de eerste versie van mijn dimmer de pic te traag was heb ik een nieuwe versie ontworpen:
Afbeelding
Nu wordt de hardware pwm gebruikt voor te dimmen dus is er geen flikkering meer als er een telegram wordt ontvangen.

PCB:
Afbeelding
Bouwen zal voor donderdag zijn denk ik.
vdbeke
Berichten: 943
Lid geworden op: 09 november 2008, 00:00

Bericht door vdbeke »

[quote=reddevil]Omdat de living toch ander behangpapier nodig had, maar alles voorzien voor de domotica. Een gat naar de kelder gemaakt voor de kabels en de gewone schakelaars weg gedaan. Dit is maar een voorlopige oplossing voor toch een beetje licht te hebben. Er komt een touch - screen en 4 drukknoppen. Update volgt.

Afbeelding[/quote]

Welke drukknoppen heb je hiervoor gebruikt? Ik veronderstel dat ze van bij Niels komen, hoe diep zijn die drukknoppen en wat is de diameter? Ik zou ook een vandalswitch willen gebruiken van bij niels voor mijn draadloze deurbel, maar ik heb maar een beperkte inbouwdiepte, vandaar mijn vraag.
reddevil
Berichten: 1290
Lid geworden op: 30 september 2008, 00:00

Bericht door reddevil »

Ja, die van bij niels. Ze zijn 3,8 cm diep (kan iets minder als je de soldeerlipjes plooit) en het gat is 1,6 cm voor te boren.
Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel?
dannymyron
Berichten: 46
Lid geworden op: 02 februari 2009, 00:00

Bericht door dannymyron »

Heb al vele forum's bezocht ivm demotica, maar niks zinnigs gevonden. Zie dat hier allemaal over de hardware wordt gepraat, maar eigenlijk zou men over het protocol, bussysteem moeten discusieren. De hardware is het probleem niet als men maar met dezelfde taal communiseerd. Ben bezig met rs485 protocol maar bots op verschillende problemen Men kan kiezen voor master-slave of verschillende masters. In eerste geval moet de master steeds de bus pollen naar de slaves, resulteerd in onnodige busbelasting en picbelasting. Als ge programma uitbreiding of testen van de master doet ligt de bus plat. Kopple je een module bij op de bus moet master hergeprogrameerd. In 2de geval alles master maakt de software complexer, maar indien goed geschreven kan men modules bij op de bus koppelen zonder software te herschrijven. Ben poging aan't wagen met verschillende masters, alles moet natuurlijk interruptdriven zijn en met software buffers. Graag had ik hier een beetje brainstorming over aan geintresseerden. Je moet toch eerst de taal(busprotocol) spreken vooralleer je een boek(hardware) kan schrijven dacht ik zo. Dan heb je natuurlijk de canbus die voorgaande problemen niet kent. Dus ik dacht kunnen we eerst niet zinnig brainstormen en software schrijven voor protocol.De hardware voor knoppen, relais, dimmers,enz. voor op de bus is gemakkelijk te programeren, maar het protocol das wat anders!!!!!!! Reacties en ideen graag
19roland70
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 september 2008, 00:00

Bericht door 19roland70 »

Is het dan niks om de bushardware te doen zoals Frits het heeft gedaan op zijn site? En het protocol zelf ontwerpen bv eerst adres daarna de waarde ,deze vervolgens zenden naar de master die het weer doorstuurd naar een output pic ,die de ontvangen data gebruikt voor iets te sturen . De verzonden waardes opslaan in de master pic voor als de spanning uitvalt en het systeem gereset word. In de master een klok bij houden voor eventueel tijdgestuurde events.
Plaats reactie