Het grote Domotica en huis automatiserings topic

Alles wat nog wel met elektronca te maken heeft maar niet in de andere categori?n past kan je hier posten.
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Berichten: 2880
Lid geworden op: 12 september 2008, 13:54
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Bij de dimmer die ik aan het ontwerpen ben gaat de interface via RS485. Elke pic is master en moet dus even luisteren of hij op de bus mag verzenden (als die "leeg" is). Als er data binnenkomt gaat de pic in een interrupt dus kan die niet gaan zenden. Zo is dat probleem simpel opgelost. Het is pas echt een probleem als 2 pic's precies op het zelfde moment gaan zenden maar dat gaat denk ik zelden tot nooit voorkomen op zo een kleine bus. Verder gaat het "telegram" er zo uitzien: -2 byte's bestemmings adres -1 byte data type dat er verzonden wordt -1 byte tot 16 bytes data (grootte wordt aangegeven met de vorige byte)
reddevil
Berichten: 1287
Lid geworden op: 30 september 2008, 00:00

Bericht door reddevil »

[quote=Stynus] Het is pas echt een probleem als 2 pic's precies op het zelfde moment gaan zenden maar dat gaat denk ik zelden tot nooit voorkomen op zo een kleine bus. [/quote] Dat kan altijd voorkomen dat ze gelijk gaan zenden en dan heb je problemen. Het mag dus niet voorkomen dat ze gelijk kunnen zenden. Anders heb je in mijn ogen geen goed systeem.
Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel?
dannymyron
Berichten: 46
Lid geworden op: 02 februari 2009, 00:00

Bericht door dannymyron »

een pic gaat alleen in interrupt als er een databyte ontvangen is.Dus als er een pic aan't zenden gaat zie je dat pas nadat de data verzonden is, en kan voordien ook al een andere beginnen zenden, collision!!!!. Heb zelf mijn pc ook op rs485 bus hangen met thermostaatregeling voor ketelen rgb sturing (3 pic's + pc).Data gaat hier voordurend op en af, en het is dus niet gewenst dat zomaar een pic iets op de bus zet zonder kontrole of het botst.Laat zeggen als je gewoon een paar knopjes wil indrukken op willekeurige momenten voor lamjes aan te doen kan je het simpel houden en is de kans klein dat het botst. Stynus heb ge al geprobeert tussen 2 pics hoe het praktisch werkt
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Berichten: 2880
Lid geworden op: 12 september 2008, 13:54
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Ik heb wel een ideetje hoe ik het dan toch met interupt kan oplossen. Testen ben ik mee bezig maar V2 van de dimmer is nog niet gemaakt :p
Pyro-Brad
Berichten: 251
Lid geworden op: 06 oktober 2008, 00:00

Bericht door Pyro-Brad »

Zeg maar straks wat van schema ik moet tekenen:P want hier kan ik helaas nog niet over mee praten :( :$ idd ik ben het eens met reddevil. wat dannymayron zegt is idd heel erg belangrijk! eerst een goed protocol maken! verder kan ik helaas niet veel zeggen :(
nu nog het nubke van schematheek :p
reddevil
Berichten: 1287
Lid geworden op: 30 september 2008, 00:00

Bericht door reddevil »

Testopstelling bij dannymayron.
Breadbord waarop de drie pic's staan.
Afbeelding
Computer waar ook alles kan op worden gevolgd. Deze kan ook afgezet of opgezet worden zonder dat dit invloed heeft op de werking van de pic's, deze doen gewoon verder.
Afbeelding
Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel?
Pyro-Brad
Berichten: 251
Lid geworden op: 06 oktober 2008, 00:00

Bericht door Pyro-Brad »

Als ik het goed begrijp blijft gewoon alles door draaien als je de aan/uit zet. Kun je via de pc dan ook nog dingen regelen of alleen kijken ? mooi werk :D p.s. dat beeldscherm heb ik ook :o :P
nu nog het nubke van schematheek :p
CowBeast
Berichten: 257
Lid geworden op: 09 januari 2007, 19:09

Bericht door CowBeast »

[quote=Pyro-Brad]Als ik het goed begrijp blijft gewoon alles door draaien als je de aan/uit zet. Kun je via de pc dan ook nog dingen regelen of alleen kijken ? mooi werk :D p.s. dat beeldscherm heb ik ook :o :P[/quote] Ja/Neen, hij bedoelt dat het systeem (pic's onderling) blijft draaien ook al staat de computer uit. met andere woorden, de computer wordt gebruikt voor de monitoring en eventueel bij regeling van het systeem.
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Berichten: 2880
Lid geworden op: 12 september 2008, 13:54
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

De hardware van versie 2 van mijn dimmer is op 1 transistor na klaar. (Transistor is besteld maar dick best loopt wat achter met zijn bestellingen)
Afbeelding
19roland70
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 september 2008, 00:00

Bericht door 19roland70 »

@stynus : Het systeem wat jij hebt bedacht komt dat op een centrale plaats? Dit is in belgie natuurlijk wel mogelijk omdat daar bijna alle bedrading naar de meterkast loopt, in nederland kan dat niet omdat "wij" met centraaldozen werken.
Plaats reactie