Op het verdiep (hobbykot en PC) hangt een TL armatuur (foto onder) met 2x36W en een VSA. Het ding werkt prima, maar de plastieken kap houdt redelijk wat licht tegen. En bij bewolkt weer is het te donker, doe je het licht aan, 5 minuten later schijnt de zon terug en zou je het licht terug uit kunnen doen. Mede doordat de velux aan de zuiderkant zit, geeft dit toch wel felle veranderingen kwa licht. En is het zot om het licht aan te doen en 5 minuten later terug uit.
Crisis en besparingen hebben me aan het denken gezet en nu dacht ik aan een nieuw armatuur [b]met [/b]reflector en lichtsensor. Door een open armatuur (lees: geen plastieken kap voor de lampen) te kiezen met reflector denk ik minder watt aan lampen te moeten gebruiken om dezelfde lichtopbrengst te verkrijgen.
het idee:
armatuur met lichtsensor en reflector.
2x28W T5 lamp van 4000K om meer lumen/ W te krijgen, misschien is 1x49W ook voldoende?
Nu weet ik niet hoeveel lumen per m? aanbevolen is, of hoe dit normaal wordt berekend. Misschien iemand die me hierin kan helpen of advies kan geven? De ruimte is 3.3 x 4.8m en 2.5m hoog.