niet werkende schakelaars bouwradio

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
Plaats reactie
m-t

niet werkende schakelaars bouwradio

Bericht door m-t »

beste forumleden,

om bij het begin te beginnen, ik heb een makita bouwradio gekregen die flink van water schade had en heb hem weer werkend gekregen
maar omdat de water ook de speakers, accuhouder en de geheugen batterij houder flink heb aangetast is het niet meer de moeite waard om hem helemaal op te knappen.

nu wou ik hem in een andere behuizing bouwen, hier voor moest ik de print aanpassen en dat is goed gegaan tot dat ik bij de knoppen aankwam door de water zijn de knopen gaan roesten en werkten niet goed meer en enkele helemaal niet meer dus de knopen eraf gehaald en vervangen voor andere.

zins ik de knopen heb vervangen kan ik mijn radio niet meer bedienen. normaal als je radio aanzet en niet aan de knoppen komt gaat de display verlichting van zelf uit maar in mijn geval blijft de verlichting aan (dus het lijkt er op dat er een knop ingedrukt blijft) nu heb ik mijn nieuwe knopen er weer afgehaald maar ik blijft met de zelfde resultaat.

nu heb ik al een en ander na gemeten op de print maar ik niet achter komen waardoor het komt, dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen om dit op te lossen.

hier 2 foto's van de print waar het om gaat.

Afbeelding

Afbeelding

Gr, Michel
Stynus
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Je kan best die print nog even naspoelen met gedestilleerd water en late drogen. Er hangt zo te zien nog vanalle resten (kalk enzo) aan. Verder bestaan die knoppen uit een schakel element en een kortsluiting. Je zal dus 2 pootjes moeten doorverbinden en de andere 2 aan je knop hangen.
m-t

Bericht door m-t »

de print heb ik al twee keer naspoelen de vlekken die je op de foto ziet zijn wat stof vlekken en in het echt zijn die vlekken niet zo duidelijk te zien. maar wat bedoel je met die knoppen, op de print zijn ook al twee pootjes doorverbonden.
vdbeke

Bericht door vdbeke »

De print kwam me al bekend voor, totdat ik verder ging lezen. tip!. misschien zijn de draden te lang of is er toch meer beschadigd dan enkel de knoppen.
m-t

Bericht door m-t »

dat er meer beschadigd is moet haast wel, maar moet het gebeurd zijn nadat ik de knoppen heb verwijdert want voor de knoppen er afhaalde deed die het nog, de draden zijn niet te lang denkt ik want ik heb ook weer nieuwe knoppen op de print gesoldeerd en toen deed die ook niet.
vdbeke

Bericht door vdbeke »

Wat zijn die draden die je op de print hebt gesoldeerd, of beter waar gaan deze naar toe?
m-t

Bericht door m-t »

die oranje en grijze draden gaan naar de tweede print toe maar de versterker op zit, de voeding en de radio ontvanger. en die paar draden onder op de print is voor de volumeknop. dat is goed zover ik weet, want toen ik dat al had aangepast werkte de radio nog.
Plaats reactie