Stroom protectie
-
jeffrey_om
Stroom protectie
Hallo allemaal,
Ik ga van een ATX voeding een labvoeding maken. Deze is niet regelbaar, maar heeft wel een indicatie voor als de ATX is ingeschakeld.
Wat ik wil is een schema voor een protectie voor te veel stroom. Dus als iets te veel stroom trekt gaat de schakeling voor die voedingslijn in protectie en gaat mijn ATX niet kapot. Ik kan ook wel een glas zekering gebruiken, maar ik wil niet steeds glaszekeringen vervangen.
Ik zag ook wel van die breakout boards, maar die kunnen te weinig stroom leveren of zijn erg prijzig. Ook zag ik polyfuses, maar die zijn ook prijzig.
Ik hoop dat jullie mischien een schema of idee hebben voor mij.
-
jeffrey_om
-
jeffrey_om
-
jeffrey_om
Nee, ik heb er geen gebruikt, dat was ook niet nodig.
Het kan makkelijk getest worden of er een weerstand nodig is:
de voeding opzetten, alle sense lijnen verbinden (meestal maar eentje op de 3.3 of 5v rail) en dan alle spanningen meten, als 5V, 5V is enzovoort, zou het moeten lukken zonder load resistor.
(dat is toch wat ik heb ondervonden)
-
jeffrey_om
Na eindelijk een dag vrij en zin te hebben is hij klaar.

Alleen moet ik nog een goede schakelaar vinden omdat de bestaande niet goed past. Ook moet de behuizing worden schoongemaakt en worden voorzien van een voltage aanduiding.
De uitgangs voltages kloppen helaas niet. Bij 3.3v meet ik 2.6 , bij 5v meet ik 5.5v en bij 12v 11.8v.
Ik heb geen dummy load gebruikt.Kan dat hier aan liggen?
Op het internet stond dat een ATX zonder dummyload niet werkt of instabiel is. Ook stond dat ATX voedingen voor 2000 een dummyload tussen de gnd en 5V zat en de ATX voedingen na 2000 tussen de gnd en 12v. Helaas weet ik niet wanneer die van mij is geproduceerd.
Alleen moet ik nog een goede schakelaar vinden omdat de bestaande niet goed past. Ook moet de behuizing worden schoongemaakt en worden voorzien van een voltage aanduiding.
De uitgangs voltages kloppen helaas niet. Bij 3.3v meet ik 2.6 , bij 5v meet ik 5.5v en bij 12v 11.8v.
Ik heb geen dummy load gebruikt.Kan dat hier aan liggen?
Op het internet stond dat een ATX zonder dummyload niet werkt of instabiel is. Ook stond dat ATX voedingen voor 2000 een dummyload tussen de gnd en 5V zat en de ATX voedingen na 2000 tussen de gnd en 12v. Helaas weet ik niet wanneer die van mij is geproduceerd.
Dan kun je best eens proberen met een load (ik zou starten met de 5V rail)
Op het internet word er inderdaad veel gezegd dat er een load nodig is, al heb ik uit eigen ervaring gemerkt dat dit niet altijd zo is. van de 4 voedingen die ik heb/had werkten er 3 zonder load, en waren de voltages correct. De 4de wouw niet starten zonder load op de 5V.