De werfradio opt werk werkte niet meer met de 14.4V Li-ion batterijen. Met de Ni-cad van de oudere generatie werkte de radio wel. Heel vreemd, heeft een half jaar gewoon goed gewerkt.
(Sorry voor de minder duidelijke foto's, had blijkbaar weer last van parkinson handen. en de radio is al terug dicht.)
links hoe het was, rechts hoe het nu is aangesloten.
Er kunnen 4 verschillende batterijen gebruikt worden als voeding. Die verschillende aansluiting worden samengevoegd mbv diodes. Er is 1 uitzondering, de li-ion batterij zou wel tegelijk met een andere soort gebruikt kunnen worden. Dus hebben ze een schakeling gebouwd om te kijken of beide batterijen geplaatst zijn, indien zo wordt er een transistor gesperd om te voorkomen dat beide batterijen voeding zouden kunnen geven. Met een microswitch wordt gevoeld of de ene batterij geplaatst is.
Wat is er veranderd? Nu blijkt de schakeling niet zo super te werken. Dus heb ik de aansluiting van een andere soort batterij geplugd (die tegelijk met de 14.4V li-ion batterij gebruikt zou kunnen worden) op de aansluiting voor de li-ion, kan gerust omdat we dat andere type batterij niet hebben. Maar beide (oude als nieuwe) kunnen nog gebruikt worden.
Ik snap niet waarom ze zo ingewikkeld hebben willen doen, andere batterij is volgens mij 7.2V en is dus lager. Dus zouden prima onder de voeten uitkunnen met de diodes. Zou prima kunnen werken en veel degelijker als dit.
Vroegere generatie radio had slechts 2 soorten batterijen.